TU/e verwacht een instroomgroei van 22 à 25 procent

De TU/e bereidt zich voor komend studiejaar voor op een groei van de instroom van eerstejaars van 22 à 25 procent. Die verwachting is gebaseerd op de sterke stijging van de vooraanmeldingen, waarbij de cijfers van Studielink vorige week een groei lieten zien van ruim zeventig procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Daarbij is één op de vier studiekiezers vrouw.

Een stijging van de vooraanmeldingen met meer dan zeventig procent doet wellicht vermoeden dat in september de TU/e overstroomd gaat worden met een enorme toevloed aan eerstejaars, maar dat is niet wat het bestuur en de dean van het Bachelor College, Lex Lemmens, verwachten. Daar rekent men op een stijging die zal uitkomen tussen de 22 à 25 procent.

Die verwachte stijging is gebaseerd op de 1.573 vooraanmeldingen die de TU/e in augustus 2013 op de teller had staan, afgezet tegen de 1.916 die begin mei van dit jaar binnen waren bij Studielink. Dit jaar moesten studiekiezers zich van het ministerie van OCW voor 1 mei aanmelden om überhaupt zeker te zijn van plaatsing. Daarom is volgens Lemmens een vergelijking met de cijfers van augustus 2013 de beste graadmeter voor de te verwachte groei in september. Veel extra aanmeldingen worden na 1 mei niet meer verwacht.

Als voor de individuele opleidingen van de TU/e eenzelfde berekening wordt gemaakt als voor de totaal te verwachten instroom, komen Biomedische Technologie (+ 44 procent) en Innovation Sciences (+ 40 procent) als sterkste stijgers uit de bus. BMT groeit dan naar bijna 250 eerstejaars en IS naar 140.

Werktuigbouwkunde levert met een groei van 34 procent met 313 studenten het grootse eerstejaars cohort. Ook de 'harde' exacte opleidingen Technische Natuurkunde (+ 26 procent) en Electrical Engineering (+ 26 procent) zitten beide stevig in de lift. Technische Bedrijfskunde blijft in aantal studenten groot -267 instromers worden verwacht-, maar groeit komend studiejaar nauwelijks (+ 1 procent).

Het aantal vrouwelijke studiekiezers voor een opleiding aan de TU/e neemt wederom toe. Op dit moment hebben zo'n vijfhonderd vrouwen zichaangemeld.