Modellen van bellenkolommen op verschillende schalen.

1,6 miljoen euro voor ‘vergroenen’ productieprocessen

Productieprocessen in de chemische industrie kunnen groener: met minder energie en kleinere afvalstromen. Daarvoor is beter begrip nodig van de productieprocessen. Theoretische en experimentele onderzoeksgroepen uit Eindhoven, Twente en Delft slaan de handen ineen om een bijdrage te leveren aan het 'vergroenen' van deze processen.

De Stichting FOM investeert hiervoor 780.000 euro in een Industrial Partnership Programme. Multinationals AkzoNobel, DSM, SABIC, Shell en Tata Steel financieren gezamenlijk een bedrag, waarmee de totale investering op 1,6 miljoen euro uitkomt over een termijn van zes jaren.

Programmaleider Hans Kuipers (hoogleraar Fundamentals of Chemical Reaction Engineering aan de TU/e) kan niet wachten om van start te gaan: “Door beter begrip van productieprocessen in de chemische industrie kan apparatuur bijvoorbeeld kleiner worden, zodat minder energie nodig is met dezelfde opbrengst. Ook verhoogt dit de productie en levert het minder bijproduct op. Dit alles resulteert in minder energieverbruik en kleinere afvalstromen, wat het milieu ten goede komt.”

In de productie van chemicaliën, grondstof voor veel producten, vinden vaak reacties plaats tussen gassen en vloeistoffen. Hierbij gaan moleculen van het gas naar de vloeistof. Het gas bevindt zich in bellen van verschillende formaten in de vloeistof. De onderzoekers bestuderen deze bellen en zetten computermodellen in om naar het gedrag op grotere schaal te kijken. Universitair hoofddocent Niels Deen: “Als je op kleine schaal begrijpt wat er tijdens een chemische reactie gebeurt, kun je op basis daarvan voorspellen hoe die reactie op grote schaal in de industrie zal verlopen.”

De universitaire partners gaan technieken ontwikkelen om letterlijk bellen te kunnen zien tijdens een chemische reactie. De vijf bedrijven die betrokken zijn bij het project, te weten AkzoNobel, DSM, SABIC, Shell en Tata Steel, passen de kennis toe: zij gebruiken de resultaten om hun eigen productieprocessen te optimaliseren.

Bron: FOM