CvB put uit eigen vermogen om begroting sluitend te krijgen

Om de begroting voor 2015 sluitend te krijgen, zal het College van Bestuur twee miljoen euro onttrekken aan het eigen vermogen van de universiteit. Ook in 2016, 2017 en 2018 mag een vergelijkbare som onttrokken worden aan het eigen vermogen. De Raad van Toezicht is hiermee akkoord gegaan. Tevens wordt uit de begrotingen van de faculteiten en diensten 2,5 miljoen vrijgemaakt voor ict-vernieuwing en digitalisering.

In 2015 gaat het CvB twee miljoen euro onttrekken aan het eigen vermogen van de universiteit om de ambities van de TU/e waar te maken. Door deze handeling wordt voor komend jaar toch een sluitende begroting gepresenteerd. Het gaat om noodzakelijke investeringen waarbij de kosten voor de baten uitgaan, aldus het CvB. De Raad van Toezicht heeft al ingestemd en maandag ging ook de universiteitsraad akkoord.Volgens CvB-lid Jo van Ham, verantwoordelijk voor de financiën, sluit de TU/e al meer dan tien jaar achtereen het boekjaar af met een positief resultaat en is het mede daarom ook niet verontrustend dat er voor 2015 geput moet worden uit het eigen vermogen. "Ook 2014 verwachten we af te sluiten met een positief resultaat van een miljoen euro", vertelde Van Ham maandag aan de U-raad. "Doordat we uit ons eigen vermogen middelen kunnen halen, verlichten we de druk op de faculteiten." In 2013 bedroeg het eigen vermogen van de TU/e nog 132,2 miljoen.   Een combinatie van factoren maakt het noodzakelijk om komend jaar dit eigen vermogen aan te spreken. Daarbij gaat om de diverse huisvestingsprojecten die op dit moment lopen, de groeiende instroom aan studenten en de investeringen die nodig zijn voor het Bachelor College en de Graduate School. Ook wil de universiteit komend jaar nog steviger inzetten op samenwerking met het bedrijfsleven en op het aantrekken van nationale en Europese fondsen voor de opzet van publiek-private onderzoeks- en innovatieprogramma's. Daarvoor dient er extra geïnvesteerd te worden in onder meer data science, high tech systems en high tech materials. Ook zijn middelen nodig voor het Impulsprogramma, waarbinnen de TU/e samen met het bedrijfsleven extra promotieplaatsen creëert. Daarnaast vraagt de verdere ontwikkeling van het TU/e Sciencepark om extra geld. Om komend jaar ook investeringen mogelijk te maken in de voortschrijdende digitalisering van de universiteit en in de verbeteringen van ict-processen en -systemen heeft het CvB tevens besloten om 2,5 miljoen euro daarvoor vrij te maken uit de begrotingen van de faculteiten en diensten. Besloten is verder om faculteiten op maat te faciliteren als de financiële achteruitgang door de invoering van het nieuwe bekostigingsmodel SAM (Strategisch Allocatie Model) groter is dan tweehonderdduizend euro. De betreffende faculteiten ontvangen dan in 2015 een eenmalige aanvulling op de SAM-bijdrage zodat de teruggang beperkt wordt tot dat bedrag.

Met de Raad van Toezicht is verder overeengekomen dat in de periode 2015 tot en met 2018 jaarlijks maximaal twee miljoen euro onttrokken wordt aan het eigen vermogen van de TU/e ter financiering van de Impulsregeling en de voorfinanciering van de groei van het onderwijs.

De financiële commissie van de U-raad stemde maandag in met de begroting, maar verschafte het CvB wel een lijst met punten waar men zich zorgen over maakt. Het gaat dan met name over signalen die uit de faculteiten komen. Daar maken bestuurders zich zorgen over de gevolgen van de toenemende financiële druk en hoge werkdruk op het onderwijs en onderzoek.