Drie afstudeerprijzen voor scripties TU/e

TU/e-alumni Johan van Hoof (Werktuigbouwkunde) en Bèr Wedershoven (Technische Natuurkunde) krijgen een Jong Talent Afstudeerprijs van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Hun afstudeerscripties zijn als beste beoordeeld in hun categorie uit het collegejaar 2013/2014 en daarmee beide goed voor een geldbedrag van vijfduizend euro. Christine Gerpheide (Wiskunde & Informatica) won een gedeelde tweede prijs van duizend euro.

Medio oktober werd Johan van Hoof op zijn huidige werk gebeld door iemand van de KHMW. Die vertelde hem tot zijn grote verrassing dat hij de Tata Steel Prijs voor Werktuigbouwkunde en Materiaalkunde had gewonnen. “Ik wist helemaal niet waar het over ging en dat ik genomineerd was”, vertelt hij. “Ik vond het al heel mooi dat ik de prijs kreeg, maar begreep pas later dat er ook een bedrag van vijfduizend euro aan vast zat.”

Van Hoof onderzocht hoe je, met zogeheten piezo-actuatoren, ongewenste trillingen kunt wegregelen in dunwandige constructies (zoals componenten van de positioneringssystemen van chipmachinefabrikant ASML, die heel snel en nauwkeurig moeten bewegen). “We hebben hiervoor een niet-lineaire regelaar ontworpen en in het lab een testopstelling gebouwd. Die deed precies wat we verwachtten: we hebben de trillingen wel met een factor honderd terug kunnen brengen.”

Bijzonder is dat Van Hoof al voor zijn afstuderen vier artikelen publiceerde. Toch is hij inmiddels iets heel anders gaan doen; hij werkt voor Bosch Rexroth aan een groot project in de offshore. “Al zijn de sommetjes aardig hetzelfde. Ik reken nu alleen met een paar ton, in plaats van een paar kilo.”

Bèr Wedershoven krijgt de Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde. Momenteel is hij promovendus bij Mesoscopic Transport Phenomena, de groep waar hij ook zijn afstudeerwerk verrichtte. Hij heeft onderzocht hoe je met een infraroodlaser een dunne vloeistoffilm kunt vervormen, vertelt hij. “Het was een project in samenwerking met ASML. Die doen aan immersielithografie, waarbij water wordt gebruikt tussen het optisch systeem en de wafer waarop de circuits worden geprint. Het blijkt dat bij hoge scansnelheden water achterblijft in de vorm van kleine druppeltjes.”

Dat zorgt voor ongewenste effecten, zegt hij. “Wij hebben aangetoond dat je door het geheel met een infraroodlaser te verwarmen, kunt voorkomen dat er water op de wafer komt. ASML heeft hiervoor patent aangevraagd.”

Ook in zijn huidige onderzoek is Wedershoven nog met deze techniek bezig. “We zijn aan het nadenken over hoe we infraroodlasers kunnen toepassen bij het coaten van zonnecellen, dat is een patent dat bij de TU/e ligt.” Het zal hem geen moeite kosten om een bestemming te vinden voor de geldprijs, zegt hij. “Ik ben kort geleden verhuisd, dus dat geld komt goed van pas.”

Christine Gerpheide (Wiskunde & Informatica) tenslotte is gedeeld tweede geëindigd voor de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs. Ook haar afstudeerproject heeft een link met ASML. Voor het bedrijf deed ze onderzoek naar de kwaliteit van software in de context van zogeheten modeltransformaties: programma’s die complete modellen als input gebruiken. Voor haar scriptie had Gerpheide in juni al een tien gekregen.

De oud-studenten ontvangen de prijzen volgende week vrijdag op een speciale bijeenkomst van de KMHW in Haarlem. De organisatie reikt jaarlijks afstudeerprijzen uit in negen categorieën.