Eerstegraads bevoegdheid halen binnen de master

De Eindhoven School of Education (ESoE) wil met de faculteiten realiseren dat studenten vanaf september 2015 binnen hun master ruimte kunnen creëren voor het behalen van de eerstegraads bevoegdheid. Op die manier moet het volgen van de lerarenopleiding laagdrempeliger worden. In het voortgezet onderwijs zijn er nog altijd meer leraren nodig in de bètavakken en de talen. Het ministerie wil daarom bevorderen dat het aantal afgestudeerden van universitaire lerarenopleidingen in vier jaar tijd verdubbelt.

Ruurd Taconis, opleidingsdirecteur bij ESoE, laat weten dat de master Science Education and Communication (SEC) afgelopen cursusjaar 26 academische eerstegraadsleraren heeft afgeleverd. Landelijk een mooi aantal, maar het moet omhoog, stelt hij. Verder ligt de instroom dit jaar tot nu toe op 36 en worden in februari nog nieuwe studenten verwacht. Taconis geeft aan dat verdubbelen in vier jaar een ‘pittige opgave’ is. “Ervaring leert dat je dit niet kunt bereiken door één type opleiding, maar alleen door een reeks flexibele varianten die studenten vanuit zo veel mogelijk masterrichtingen op maat bedienen. We bieden de opleiding bij ESoE dan ook in enkele flexibele varianten aan. Een voorbeeld is de bidiplomering waarbij de studenten zowel een vakmaster als de master SEC afronden en hun leraarsbevoegdheid halen.”

Om nog verder in te spelen op de behoeftes van de studenten wordt er in nauwe samenwerking met de faculteiten hard aan gewerkt om het vanaf september 2015 mogelijk te maken om een eerstegraads lesbevoegdheid te halen binnen de studie voor een vakmaster, meldt Taconis. “Een student kan dan een pakket van bijvoorbeeld 45ec aan leraarsvakken in zijn of haar vak master onderbrengen.”

Verder blijkt volgens Taconis bij zusteropleidingen dat ‘de inspanning vanuit faculteiten en van bijvoorbeeld de coaches doorslaggevend is om meer docenten te kunnen opleiden’. “De hele organisatie moet ervan doordrongen zijn dat het opleiden van goede bètadocenten van groot maatschappelijk belang is en dat een bachelor of master met ‘educatief profiel’ een gelijkwaardige academische opleiding is.”

Door de vergrijzing zal het onderwijzerstekort in de grote steden het snelst oplopen, schrijven de bewindslieden van OCW aan de Tweede Kamer. Landelijk groeit het van iets boven nul in 2015 naar 6500 voltijdsbanen in 2025. In het middelbaar beroepsonderwijs voorspelt het ministerie een tekort van 1900 banen in 2018.

Het ministerie voorziet lerarentekorten in het basisonderwijs, het mbo en in sommige vakken in het voortgezet onderwijs. In het voortgezet onderwijs is er nog steeds meer behoefte aan leraren in de bètavakken en de talen. Deze tekorten verdwijnen niet vanzelf als straks de leerlingenaantallen in het voortgezet onderwijs gaan teruglopen. Het ministerie wil daarom bevorderen dat het aantal afgestudeerden van universitaire lerarenopleidingen in vier jaar tijd verdubbelt. Dat is ook een kwaliteitsimpuls. Verder wil het ministerie dat jonge leraren, die nu moeilijk aan een baan kunnen komen, behouden blijven voor het onderwijs. Het wil drieduizend leraren in basis- en voortgezet onderwijs aan de slag houden die anders zouden worden ontslagen door teruglopende leerlingenaantallen.