Opzij zet Louise Gunning opnieuw bovenaan

Maandblad Opzij zet Louise Gunning opnieuw bovenaan

De machtigste vrouw in onderwijs en wetenschap is voor het derde jaar op rij Louise Gunning, voorzitter van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Dat stelt het feministische maandblad Opzij. TU/e-hoogleraar Maaike Kroon was genomineerd voor de Opzij Talent Award 2014, maar won deze niet.

Gisteravond presenteerde het maandblad voor de zesde keer een lijst van honderd machtige vrouwen. Die lijst bestaat uit een verzameling van top-10’en op allerlei terreinen van de samenleving, zoals sport, justitie, openbaar bestuur, politiek, media, goede doelen, cultuur, bedrijfsleven en gezondheidszorg.

Er is ook een top-10 van machtige vrouwen in onderwijs en wetenschap. “Het is dringen op deze lijst”, schrijft het tijdschrift. “Voor invloedrijke hoogleraren was nauwelijks plek.”

Van drie naar twee ging Louise Fresco, die haar leerstoel aan de Universiteit van Amsterdam verlaten heeft en nu aan het roer staat van Wageningen Universiteit. Op drie en vier staan Pauline van der Meer Mohr en Marjan Oudeman, de bestuursvoorzitters van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Utrecht. Anka Mulder, vicevoorzitter van de TU Delft, staat volgens de jury op vijf.

De rest van de lijst bestaat uit Annette Roeters (inspecteur-generaal bij de Onderwijsinspectie), Rinda den Besten (voorzitter van de raad Primair Onderwijs), Geert ten Dam (hoogleraar onderwijskunde aan de UvA en voorzitter van de Onderwijsraad), Jet de Ranitz (per 1 december bestuursvoorzitter van de Hogeschool Inholland) en Dymph van den Boom (rector van de Universiteit van Amsterdam). Ook onderwijsminister Jet Bussemaker heeft volgens de opstellers zeker invloed op het onderwijs en onderzoek in Nederland, maar zij staat in de lijst met politici - op nummer drie.

Maaike Kroon, TU/e-hoogleraar Scheidingstechnologie (faculteit Scheikundige Technologie), schopte het tot de shortlist voor de Opzij Talent Award 2014, de prijs voor inspirerende rolmodellen, 'de machtige vrouwen van morgen'. Als jongste vrouwelijke hoogleraar ooit is ze volgens Opzij een voorbeeld voor vrouwelijke studenten in binnen- en buitenland. 'Met haar eigen onderzoeksgroep onderzoekt ze nieuwe duurzame scheidingsprocessen voor de chemische industrie, zodat we in de toekomst schone fabrieken hebben.'

De publieksprijs ging echter aan Kroons neus voorbij. Winnares werd Vanessa Evers, hoogleraar Sociale Robotica aan de Universiteit Twente.