Masterbeurzen van hightech-bedrijven voor TU/e-studenten

Masterbeurzen van hightech-bedrijven voor TU/e'ers

Minstens achttien TU/e-studenten krijgen een beurs van vijfduizend euro per jaar van hightech-bedrijven. Morgenavond is er aan de TU/e een ‘matchmaking event’ waar de zeven betrokken bedrijven selectiegesprekken voeren met studenten.

Het gaat om masterstudenten die onlangs aan hun opleiding zijn begonnen bij Applied Physics, Computer Science Engineering, Embedded Systems, Human Technology Interaction, Industrial and Applied Mathematics, Electrical Engineering, Mechanical Engineering en Software Science.

De bedrijven gaan minstens achttien beurzen geven, maar het kunnen er ook meer worden. De topsectorbeurzen bedragen vijfduizend euro per jaar; voor de tweejarige TU/e-masters is dat dus in totaal tienduizend euro per student. Bedrijven kunnen door middel van deze beurzen een band opbouwen met de studenten en een bijdrage leveren aan het terugbrengen van het tekort aan bèta-opgeleiden.

De deelnemende bedrijven zijn Philips, ASML, NXP, Omron, FEI, Isaac en Enter. De toekenning vloeit onder meer voort uit het Techniekpact en de afspraak van de overheid met de Topsectoren dat bedrijven uit die topsectoren in totaal duizend beurzen ter beschikking gaan stellen aan excellente Nederlandse en buitenlandse bèta- en technologiestudenten.

Voor een deel gaat het daarnaast om beurzen uit het Amandus H. Lundqvist Scholarship Program. Dit is een al langer bestaand beurzenprogramma met hightech-bedrijven voor  TU/e-masterstudenten.

Bron: Persteam TU/e