Alain Starke. Foto | Bart van Overbeeke

Ask Alain | Volle collegezalen

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan? Just Ask Alain! Deze keer: volle collegezalen.

De kwestie:

Ik heb het eerste uur een college met meer studenten dan in de zaal passen. Omdat ik een hekel heb aan vroeg opstaan, wil ik niet te vroeg op de universiteit komen. Wat is de beste tijd om binnen te komen zonder op de trap te hoeven zitten?

Groet, Alexander

Het antwoord:

Beste Alexander,Ik maak me eigenlijk niet zo’n zorgen om dat ‘vroeg opstaan’. Je zou echt bang zijn moeten voor de ‘early arrival’: Het riant vroeg arriveren op een locatie. Te vroeg.In een lege collegezaal plaatsnemen, is geen pretje. Plots word je geconfronteerd met allerlei afleidende details uit een collegezaal: Waarom zit er kauwgom op mijn bureautje? Word ik nou in de gaten gehouden door die camera? En liggen hier altijd zoveel kruimels en Fruitella-snoeppapiertjes?Daarnaast word je geassocieerd met andere ‘early arrivals’: ijverige medestudenten die je anders nooit opvallen, penetreren jouw sociale comfortzone. En ook al zou je nog even kunnen gaan ontbijten, straks ben je één van hen en beland je in het vroegkomerskliekje.Je kunt beter te laat komen dan te vroeg. Maar als je het echt goed wil doen, moet je wat vrienden maken die er dikwijls rond 8:35 zijn. Als zij een plekje vrijhouden, kun jij rond 8:38 komen aanwaaien. Zo ben je nog een deel van de Limburg-polonaise voor (alle treinen arriveren rond 8:30).Succes Alexander, en hopelijk let je voortaan wel op bij het college optimalisatie.