Foto | Bart van Overbeeke

DDW | 'Design hoeft niet ingewikkeld te zijn'

Bij de expositie Mind the Step tijdens de Dutch Design Week (DDW) komen op maandagmiddag tien mensen per minuut binnen. Minder dan op de dag ervoor, maar heel wat meer dan er voorgaande jaren langskwamen bij het tentoongestelde werk van TU/e’ers in het Hoofdgebouw of Vertigo op de campus. 68 projecten van de TU/e en Design United (3TU; het partnerschap van de drie technische universiteiten) hebben een plaatsje gekregen in het Klokgebouw op Strijp S.

Tussen alle designopstellingen staat een autostoel. Scholier Martijn Hofman (12) zit erin, maar weet niet goed wat de bedoeling is. Hij bezoekt de DDW met zijn vader -die bij het Informatie Expertise Centrum aan de TU/e werkt- omdat hem dat vorig jaar zo goed beviel. Martijn: “Ik heb toen 3D-printers gezien en wil weten of die er weer zijn. In deze autostoel weet ik niet goed wat ik moet doen. Ik kan het spel niet starten, de commando’s zijn in het Duits. Zou wel handig zijn als iemand iets uitlegt.” De autosimulator is ontworpen door University of Twente en heet voluit ‘Range anxiety; vrijuit rijden op de automatische piloot’.

Na Martijn is het aan eerstejaars ID-student Freek Rotman -die 20 november zijn rijexamen heeft- om in de stoel te kruipen. Hij heeft de simulatie gestart door aan de achterkant van de installatie een schakel om te zetten. Na die horde genomen te hebben ziet hij een nieuw obstakel: “Ik kan geen Duits spreken of lezen.” Toch draait hij aan het stuur en beseft dat dit spel helpt bij onderzoek naar de wijze waarop bestuurders van automatisch bestuurbare auto’s reageren op onverwachte situaties.

Iets verderop zijn de maquettes van Station 2.0 van Guido Litjens (Bouwkunde) te zien. De echtgenote van Jeu Schouten (oprichter van TU/e-faculteit Industrial Design) en Kick Raymakers staan erbij te discussiëren. Ze zijn met hun vrienden van de Rotaryclub uit Helmond op de expositie af gekomen. Maria Schouten: “Ik vind het heel afwisselend en de nieuwste technieken komen goed naar voren.” Voor haar springen de zorgrobot AMIGO en de ambulance-drone er uit. AMIGO brengt vandaag in opdracht blikjes frisdrank naar een andere plaats, de drone kan dienstdoen als vliegende defibrillator. “Hij kan gebruikt worden bij een reanimatie”, legt host Christan Fredrix, zevendejaars Bouwkunde, uit.

“Zondag telde ik vijftig mensen per minuut”, zegt TU/e-projectleider Lucas Asselbergs. Doorrekenend komt hij op zestig- tot zeventigduizend bezoekers in de negen dagen durende designweek. Hij is tevreden over de meeste opgestelde ontwerpen. “Negentig procent werkt goed. Het is onmogelijk perfect te zijn. Dat de deelnemers beseffen wat er nodig is om een project communicabel te maken voor groot publiek is een leerproces.”

De ontwerpen buiten de eigen campus brengen is volgens Asselbergs een enorme stap. Ook daarom is de titel van de expositie goed gekozen. 'Mind the Step' is zondag bezocht door minister van Onderwijs Jet Bussemakers en door veel collega-ministers van Cultuur uit vooral Aziatische landen. Ook is er volop pers aanwezig. Zo wordt op maandagmiddag rond twee uur een item opgenomen dat een uur later te zien zal zijn bij RTL Z. Het zinnetje “Design hoeft niet ingewikkeld te zijn” rolt keer op keer uit de mond van de verslaggever terwijl hij in een relaxchair voor vliegtuigen neervlijt. Design misschien niet, een goede opname maken blijkbaar wel.