Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Tafeltennis: Taveres

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: tafeltennis bij Taveres.

Hoort Taveres nog bij de kleine verenigingen?
Volgens bestuursvoorzitter Mart Pluijmaekers (vijfdejaars Technische Informatica) is Taveres groeiende. En dat is fijn. De zaal is groot genoeg, er zijn tafels zat. Het valt hem op dat de aanwas in twee pieken komt: in september en in januari. Die pieken hebben mogelijk te maken met goede voornemens, de overall groei wijt Mart aan de toename van Aziatische studenten aan de TU/e. Tot zijn verbazing zijn ze niet allemaal per definitie beregoed.

Wie is de beste van de club?
Mart zegt dat dat Dion Boesten is. “Hij kon er niks van toen hij lid werd en nou is hij steengoed.” Wanneer Dion dit hoort is hij verontwaardigd en bescheiden tegelijk. “Kon er niks van? Wie zegt dat? Ik kwam binnen op campingniveau, dat klopt. En nu ben ik niet de beste, hoor. Er zijn veel sterkere spelers, die slaan mij kaal, maar die zijn er vanavond niet.” Het mooiste spel zie je volgens de alumnus Technische Wiskunde bij hun Chinese sterspeler Qiang Wang, die zij Mike noemen.

Hoe zit het met de tradities van Taveres?
Reservetrainer Gilbert Leentjens kent Taveres al heel lang, is als Bouwkundestudent lid geworden in 1998. Hij ziet tradities verdwijnen. “Tien jaar terug hielden we nog geregeld een alternatieve triatlon met cafésporten. Dan biljartten, dartten, sjoelden en speelden we tafelvoetbal in café Tij en Ontij. Dat gebeurt helaas niet meer. Maar nog steeds zijn veel spelers van Taveres ook buiten de sportzaal bevriend.”

Wat is een huidige Traveresgewoonte?
“In ieder geval vieren we de Sinterkerstennieuwborrel”, zegt Mart. “Dan komen we snel na 1 januari bij elkaar bij een van de bestuursleden thuis om in één keer alle feestdagen te vieren. Het draait niet om de cadeautjes, maar om het samenzijn buiten de sportzaal. De helft van de leden komt daarbij opdagen.”

Veel informatica, wiskunde en natuurkundestudenten hier?
Eigenlijk wel, hoewel er ook studenten en alumni van andere faculteiten zijn. Wat ook opvalt, is dat er veel schakers tussen zitten. Er is niet voor niets een heus Nederlands Kampioenschap schafeltennis. Daarbij wordt niet getafeltennist met schaakstukken maar spelen deelnemers zowel tafeltennispartijen als schaakpotjes. Guus Bollen (PhD Wiskunde) en Martijn de Clerck (afgestudeerd Fontys, scheikunde) doen al jaren niet onverdienstelijk mee.

Facts and figures

Naam: Taveres

Opgericht in: 1966

Beste prestatie: Hoofdklasse gespeeld in voorjaarscompetitie 2012. Regionaal het hoogste niveau.

Aantal leden: 45. Veel meer mannen dan vrouwen. Niet iedereen is even actief.

Doel van dit jaar: de vereniging moderniseren. Onder andere een facebook-account aanmaken.

Bijzonderheid: Taveres organiseert jaarlijks het grootste studententafeltennistoernooi van Europa, misschien wel van de wereld. Er staan dan 75 tafels in de drie hallen van SSC. Altijd het tweede weekend van mei. In 2015 doet ze dat voor de 40ste keer.

Trainer: Hans Gruijters, die ook golftrainers is. Reservetrainer is Gilbert Leentjens.

Training: maandag van 20.00 - 21:30 uur en woensdag van 20.00 – 23.00 uur.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!