Sanne Verhagen. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Sanne Verhagen studentensportvrouw van het jaar

TU/e-studente en judoka Sanne Verhagen mag zich een jaar lang Eindhovense studentensportvrouw van het jaar noemen. Dat heeft studentensportkoepel ESSF gisteravond bekend gemaakt. Verhagen - zelf niet bij de uitverkiezing aanwezig - dankt haar uitverkiezing mede aan de bronzen medaille die ze vorige maand op het WK Judo veroverde. ESSF kroonde Fontys-student en zwemmer Tom Lommers tot studentensportman en het herenteam van atletiekvereniging Asterix tot sportteam van het jaar. Kanovereniging Okawa kreeg de prijs voor beste studentensportvereniging toebedeeld.

De Eindhovense Studentensportkoepel ESSF zet jaarlijks de top van de Eindhovense studentensporters in het zonnetje, ditmaal tijdens het Sportgala. Afgelopen week konden sportkaarthouders hun stem uitbrengen op hun favoriete sportman, vrouw en team. Deze stemmen telden voor zo’n 70% mee, terwijl de overige 30% in de handen van de vakjury lag. Die bestond dit jaar uit CvB-voorzitter Jo van Ham, sportcentrum-directeur Wim Koch en kersvers ESSF-voorzitter Floor Noijen.

Behalve Sanne Verhagen waren bij de vrouwen dit jaar roeister Lisa Scheenaard (winnaar vorig jaar) en zwemster en lifesaver Elise Pennings genomineerd. Bij de mannen bestond dit lijstje behalve winnaar Tom Lommers, ook uit roeier/stuurman Marc Hummelink en meerkampatleet Peter Kuin.

Bij de studentensportteams streden naast het mannencompetitieteam van Asterix, ook de Thêta lichte 8 en zaalvoetbalteam Totelos Dames 1 mee voor de titel. De prijs voor de beste studentensportvereniging was dit jaar een nieuwe categorie met tien genomineerden. De ESSF wil hiermee aangetoonde groei en ontwikkeling binnen een vereniging belonen. Studentensportkaarthouders konden zich niet over deze categorie uitspreken. De vakjury velde dit oordeel zelf.

Bij afwezigheid van Sanne Verhagen (Technische Bedrijfskunde), werd haar prijs in ontvangst genomen door het bestuur van Budovereniging Samourais, die opvallend genoeg aangaf Verhagen niet te kennen. "We nodigen haar van harte uit een keer langs te komen tijdens een training."

De uitverkiezing vond ditmaal plaats in restaurant Ketelhuis op Strijp-S. Bij eerdere edities was het Gaslab het decor. Volgens Gala-organisator Simon Nouws (tevens oud-secretaris ESSF) sprak van een 'sjieke en feestelijke opzet. “We wilden kijken of een gala in plaats van een lezing meer voeten in de aarde had. Gelukkig stonden er na een half uur al meer mensen binnen dan dat er vorig jaar in totaal kwamen opdagen. Ik ben erg tevreden met hoe de avond verlopen is.”