Verenigingen stuiten bij gemeente op stroperigheid

Eindhovense studentenverenigingen stuiten bij gemeentelijke loketten regelmatig op trage besluitvorming en een muur van bureaucratie. De verenigingen legden hun zorgen gisteravond voor aan een deel van de Eindhovense politiek en wethouder Bianca van Kaathoven (SP) van Studentenzaken, tijdens een bijeenkomst over Eindhoven Studentenstad.

Door de trage afhandeling raken verenigingen ontmoedigd en dreigen mooie initiatieven voor student en stad in de kiem te worden gesmoord, zo kregen de wethouder en haar collega's te horen in de studentensociëteit Ilium van het Eindhovens Studenten Corps aan de Ten Hagestraat. Zo'n dertig studenten waren erbij.

De stroperigheid manifesteert zich met name wanneer de verenigingen de gemeente om financiële steun vragen bij het organiseren van evenementen. Ook bij vergunningsaanvragen voor studentenhuisvesting wordt het geduld van de aanvragers regelmatig op de proef gesteld, zo stellen de verenigingen.

Bij evenementenorganisator Eindhoven365 neemt de behandeling van een aanvraag soms zoveel tijd in beslag dat de geplande datum voor het event al verstreken is, nog voordat het besluit over de toekenning is genomen. Ook blijken aanvragen soms tussen wal en schip te vallen, omdat ze te groot zijn voor het genoemde potje en te klein voor de voorziening voor grote evenementen die vallen onder Eindhoven365.

Aanwezig directeur Eric Boselie van Eindhoven365 beloofde beterschap, maar wees zelf ook de gemeentelijke dienst Vergunningen als schuldige aan. "Dat moet echt beter", vond hij.

Bij Eindhoven Studentenstad worden aanvragen binnen dertig dagen afgehandeld.

Een student stelde voor om de zogenoemde flitsvergunning - die het nu al mogelijk maakt om bouwvergunningen versneld te behandelen - voortaan ook toe te passen bij een vraag om subsidie voor studentenevenementen. Raadslid Ferry van den Broek (VVD) omarmde dit idee en gaat binnenkort de wethouder vragen of dit mogelijk is tijdens een vergadering van de commissie Economie en Mobiliteit.

Tessie Hartjes van ESC haalde de strenge parkeernorm aan, die de gemeente hanteert bij bouwaanvragen. "Veel leegstand in de binnenstad kan best geschikt worden gemaakt voor studentenhuisvesting. Die norm, waarin woonruimte gekoppeld is aan parkeerruimte, houdt dat tegen. Dat is zonde."

Op 17 november staat Eindhoven Studentenstad wederom op de politieke agenda, als er over gediscussieerd zal worden in het Academisch Genootschap aan de Parklaan.