Cursor-redactie is klaar voor 'The Matrix'. Fotobewerking | Bart van Overbeeke

Cursor goes Matrix

Cursor verhuist eind deze week naar het gebouw Matrix. Samen met de rest van het Communicatie Expertise Centrum (CEC) vertrekt de redactie uit het Laplacegebouw om plaats te maken voor de faculteit Industrial Design. De verhuisbewegingen zijn nodig vanwege de renovatie van het Hoofdgebouw, dat helemaal moet worden leeggeruimd.

De vijver en het plein voor MetaForum overheersen vanaf volgende week Cursors uitzicht vanaf de eerste verdieping van Matrix. De redactie deelt er één grote ruimte met de rest van het Communicatie Expertise Centrum en krijgt over twee weken Dienst ICT als buur. Ook enkele externe partijen betrekken ruimtes in Matrix; de collegezalen in het gebouw blijven in gebruik voor het onderwijs.

Met het vertrek van het CEC en Dienst ICT kan het Laplacegebouw worden klaargemaakt voor Industrial Design, met zo’n achthonderd man de grootste partij die dit najaar moet verkassen. De faculteit betrekt haar nieuwe onderkomen eind december; in januari komen ook Safety & Security en de Centrale Meldpost erbij. In het Laplacegebouw komen straks vier keer zoveel mensen te zitten als nu. In het gebouw worden daarom onder andere diverse maatregelen getroffen op het vlak van brandveiligheid; ook worden meer open ruimtes gecreëerd.

Ook in en tussen andere gebouwen vinden volop verhuisbewegingen plaats. Zo verhuist het deel van het Onderwijs en Studenten Service Centrum dat nu nog in het Hoofdgebouw zit, eind oktober naar MetaForum. Daar moet de faculteit Wiskunde & Informatica (W&I) intussen de derde verdieping voor een groot deel vrijmaken voor onder andere het College van Bestuur en een deel van de Dienst Algemene Zaken, die nu nog in het Hoofdgebouw zitten. In de bovenbouw van MetaForum worden verschillende installaties, bijvoorbeeld op het vlak van klimaatbeheersing, aangepast en anders geïnstalleerd om de grotere bewonersgroep te kunnen bolwerken.

Al met al is naar schatting zo’n tweederde van de campusbewoners betrokken bij de ‘schuifpuzzel’ in het kader van het zogeheten Project 3. Dienst Huisvesting heeft becijferd dat zo’n veertienhonderd werkplekken een nieuwe gebruiker krijgen - studenten nog niet meegeteld. Zowel verhuisplanning als -budget is krap, “maar we sturen erop aan het Hoofdgebouw voor 1 januari leeg te hebben”, aldus projectleider Caroline Koot van DH. “Het is een snel proces, maar we hebben iedereen in de sneltrein zitten.”

Begin 2015 wordt gestart met de sanering van het Hoofdgebouw, die vanwege het aanwezige asbest in het gebouw neerkomt op slopen tot op het betonnen skelet (met uitzondering van de in 1998 nog verbouwde onderbouw). De sloop moet in 2016 zijn afgerond, daarna kan worden gestart met de renovatie.

Dienst Huisvesting maakt begin oktober bekend welke total engineer (een consortium van ingenieurs, onder wie een architect en constructeur) het ontwerp voor het nieuwe Hoofdgebouw gaat maken. Het definitieve ontwerp is naar verwachting eind 2015 klaar. De nieuwe bewoners (waaronder het College van Bestuur, alle ondersteunende diensten van de TU/e en twee faculteiten) kunnen het vernieuwde gebouw naar verwachting in het najaar van 2018 betrekken.

Het CEC en de redactie van Cursor vind je vanaf volgende week in Matrix 1.90. Vanwege de verhuizing en het inrichten van het nieuwe onderkomen is Cursor donderdag 18 en vrijdag 19 september slechts beperkt actief en bereikbaar.