KPMG licht onderwijsorganisatie TU/e door

Consultancybureau KPMG onderzoekt momenteel hoe de organisatie en de ontwikkeling van het onderwijs aan de TU/e geoptimaliseerd kan worden. Begin december moet de eindrapportage er liggen. Het College van Bestuur hoopt met de uitkomsten hiervan tevens de toenemende werkdruk bij docenten en ondersteuners een halt toe te roepen.

In de universiteitsraadvergadering van gisteren kwam het KPMG-onderzoek voor het eerst ter sprake. Volgens collegelid Jo van Ham is dit onderzoek hard nodig, omdat zich de laatste jaren op onderwijsgebied allerlei ingrijpende veranderingen hebben voorgedaan. Als belangrijkste daarbij noemde hij de bundeling van alle bacheloropleidingen tot een centraal aangestuurd Bachelor College.

In de begeleidende brief waarin het KPMG-onderzoek wordt toegelicht, staat dat 'deze transformatie tot gevolg heeft dat het onderwijs en de onderwijsondersteuning niet langer goed op elkaar zijn afgestemd'. De harmonisatie van regelingen, procedures, processen, werkwijzen en instrumentarium laat te wensen over. Tevens zou slimmer gebruik gemaakt moeten worden van gestandaardiseerde ICT-oplossingen.

Voor de zomervakantie is door KPMG de huidige stand van zaken van de onderwijsorganisatie en -ondersteuning in kaart gebracht en is gesproken met diverse sleutelpersonen en met bijna alle diensthoofden en met vertegenwoordigers van alle faculteiten. Alle informatie die dat heeft opgeleverd, wordt momenteel verwerkt tot een conceptrapportage 'huidige situatie'.

De afgelopen maand heeft er ook een benchmarkanalyse plaatsgevonden, waarbij is gekeken naar de ervaringen die zes andere universiteiten op dit vlak hebben en naar de keuzes die daar gemaakt zijn. Naast de twee andere TU's werken ook de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Maastricht en de Wageningen Universiteit daar aan mee. Volgens Van Ham zijn ook deze instellingen zeer geïnteresseerd in de uitkomsten uit het KPMG-rapport.

Er is inmiddels een begeleidende stuurgroep samengesteld onder leiding van universiteitssecretaris Nicole Ummelen, waarin onder meer decaan Jaap Schouten (ST) en Lex Lemmens (dean van het Bachelor College) zitting hebben. KPMG gaat de komende maanden alle informatie samenvoegen en maakt op basis daarvan een schets van de gewenste toekomstige onderwijsorganisatie en -ondersteuning.

Die schets, die begin december klaar moet zijn, moet leiden tot een plan van aanpak, wat daarna wordt neergelegd in een beleidsplan. Van Ham liet maandag weten dat dit een traject wordt "dat wel wat langer dan een half jaartje zal gaan duren".