Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Lacrosse: Screaming Eagles

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: lacrosse bij Screaming Eagles.

Leg lacrosse eens uit?
“De koosnaam voor deze sport is fastest sport on two feet”, zegt oprichter en kersvers ID-alumnus Jelle Tuinhout. “Het is duizend jaar geleden ontstaan bij de indianen, in wat nu Canada heet, als voorbereiding op oorlogen.” Het is een full contact balsport (bij de mannen dan, vrouwen mogen elkaar niet raken) waarbij de outfit compleet gericht is op bescherming. In viermaal twintig minuten probeer je zo vaak mogelijk te scoren met een kleine rubberen bal die in het netje aan de stick (in het Frans heet die crosse) wordt meegedragen. Dat kan makkelijk twintig maal gebeuren. Vrouwen spspelen tweemaal dertig minuten.

Hoe ziet die outfit eruit?
Verplicht hebben mannen een stick in hun hand, een helm op hun hoofd en dragen ze twee handschoenen. Aan te bevelen zijn ook een toque voor de edele delen, elleboogbescherming, een ribpad en een sleutelbeenbeschermstuk dat ook meteen het hart beschermt. Vrouwen dragen verplicht een stick en bitje en facultatief een beschermbril.

Dus wie te agressief is voor hockey kan hier terecht?
“Ja, hier kun je je agressie kwijt.” Wouter Worms, die met een TU/e propedeuse op zak verder gaat studeren bij Tandheelkunde in Nijmegen, benadrukt ook dat er veel respect heerst. “Als iemand de lucht uit de longen geslagen is, zakken alle spelers op een knie en wachten een paar minuten tot het weer gaat.” Zelf heeft hij de neus van Stefan Janssen (pas afgestudeerd bij Bouwkunde) wel eens gebroken. J.J heeft een gebroken rib van Thomas van de Moosdijk (Fontys) op zijn naam staan.

Wordt er netjes geklapt bij scoren of hoor je een hoop geschreeuw?
Applaudisseren kennen ze bij Lacrosse niet. Het is een sport waarbij een hoop geschreeuw hoort, van publiek en spelers. J.J: “Er is constant communicatie - in het Engels. Hoe meer je praat, hoe minder je hoeft te lopen. We trainen er zelfs op. I got ball, I’m on ball, I got your left of je roept het nummer dat je dekt. Hoe meer je communiceert, hoe meer speeltijd je krijgt.”

Kleine vereniging, wat doen jullie samen?
Mannen en vrouwen trainen ieder op een kant van het veld. Samen gaan ze daarna in vol ornaat de kantine in. Daar houden ze het wat schreeuwen betreft wel beschaafd, volgens Charlotte Bosman (Fontys). Wat zij ook leuk vindt, is dat alle actieve leden op donderdag gaan stappen bij stamkroeg Kix op het Stratumseind. J.J vindt de traditie om na iedere wedstrijd bij de McDonald’s te gaan eten noemenswaardig.

Welke prestatie verdient een plaats in Cursor?
De trainers hebben meegedaan aan een WK met het nationaal lacrosseteam. J.J. in 2012 in Finland bij het WK voor spelers jonger dan 19. Jelle deed dit jaar mee in Denver, Colorado.

Facts and figures

Naam: Screaming Eagles

Opgericht: in 2009 door Jelle Tuinhout

Beste prestatie: kampioen tweede divisie (landelijke competitie)

Aantal leden: te weinig; 13 mannen

Doel voor komend jaar: een compleet Eindhovens team oprichten met 30 mannen

Bijzonderheid: Screaming Eagles hebben een zusje: Screaming Unicorns met 10 vrouwen.

Trainers: Jan Jaap (in de wandelgangen J.J. genoemd) van Noort (Fontys-student) en Jelle Tuinhout

Trainingstijden: woensdag van 20:00-22:00 uur bij het Studenten Sportcentrum

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!