Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Wielrennen: Squadra Veloce

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: wielrennen bij Squadra Veloce.

Gaat de training altijd door?
Als er plassen op de baan liggen, wordt er niet gefietst. Leden krijgen dat te horen via mail en het staat op de website; toch gaat voorzitter Thijs Haenen (vijfdejaars Werktuigbouwkunde) op zulke dagen naar Op Noord om de bikkels die denken te gaan trainen, te vertellen dat de baan te glad is.

Wie heeft het meest gefietst?
Oscar de Leeuw (bestuurslid en eerstejaars Computer Science) heeft dit seizoen al 7.000 kilometers op zijn teller gezet. “Ik ben pas sinds oktober 2013 lid. Dit voorjaar was ik met de club naar Spanje voor een trainingsweek. Daar werd ik eraf gereden. De rest moest steeds op mij wachten. Daarna ben ik fanatiek gaan rijden; driehonderd kilometer in de week.”

Hoe ziet zo’n trainingsweek eruit?
Squadra is al drie keer in het voorjaar met de Maastrichtse vereniging Dutch Mountains naar Girona in Spanje gegaan. De fietsen worden met een busje gebracht, de circa vijfentwintig deelnemers gaan met het vliegtuig. Daar maken ze elke dag tochten van 100 tot 200 km in groepen van verschillend niveau. De wielrenners slapen en eten in een luxe villa. Zo heeft iedereen voor minder dan 300 euro een leuke vakantie. En ook al zijn het sportmannen en -vrouwen, er gaat toch aardig wat bier doorheen in zo’n week. Het blijven natuurlijk wel studenten…

Facts and figures

Naam: Squadra Veloce

Opgericht in: 1991

Beste prestatie: Tijdens het afgelopen GNSK in Tilburg behaalde Wouter van Roosmalen (zevendejaars Electrical Engineering ) de eerste plaats bij twee van de drie wielren-onderdelen, namelijk de proloog en het criterium

Aantal leden: 71 mannen en 6 vrouwen, ze trainen samen

Doel van dit jaar: Een wedstrijdteam op gang krijgen

Bijzonderheid: Squadra Veloce is begonnen als studenten triatlonvereniging, destijds de eerste in Nederland

Trainer: Ruud Aerts, profschaatser (voorheen profwielrenner)

Training: dinsdag 20.00 - 21.30 uur bij Op Noord, donderdag om 18.30 uur verzamelen ze bij de McDonalds in Veldhoven voor een training op de weg.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!

Wat is een wielwisseltraining?
Ter afsluiting van het jaar houdt Squadra Veloce een bijzondere estafette. Het voorwiel moet je uit de fiets halen, boven het hoofd houden, terugzetten en dan een rondje rijden.

Gebeuren er wel eens ongelukken?
Rob Goetheer (masterstudent Bouwkunde) is afgelopen zomervakantie tijdens een trainingsweek in de Alpen “zonder vrees van een berg af gesjeesd”. Hij nam de bocht te ruim en botste tegen een Franse pick up. Zijn voorvork en wiel waren stuk, zelf had hij wat schaafwonden. Thijs kwam tijdens zijn eerste studiejaar ten val op de baan van Op Noord. “Ik werd in het Catharinaziekenhuis wakker.” Sinds Thijs in het bestuur zit, doet Squadra Veloce aan ziekenbezoekjes of beterschapskaartjes.

Wanneer zit je in de mongolenwaaier?
Als je de andere fietsers tijdens een wedstrijd niet kunt bijhouden, zit je spreekwoordelijk in de mongolenwaaier. Maar wie een nieuw verenigingsshirt draagt, zit er ook in. Het staat op de borst geprint. Grapje van oud-leden die de shirts sponsoren.