Colleges worden vaker doorgelust. Foto | Bart van Overbeeke

Maatregelen vanwege studentengroei beperkt

De TU/e heeft dit collegejaar wat meer doorluscolleges, enkele avondcolleges en er is budget voor 25 extra fte aan docenten in 2014 en 2015. Omdat de groei is meegevallen, zijn dit minder rigoureuze maatregelen dan eerder werd verwacht om het onderwijs in te richten op het toegenomen aantal studenten. Het inroosteren blijft nog wel een uitdaging.

<link http: www.cursor.tue.nl nieuwsartikel artikel wat-moet-de-tue-doen-bij-hernieuwd-sterke-groei-instroom external-link-new-window externe link in nieuw>Eerder dit jaar vreesde de taskforce die zich op oplossingen richt nog dat er meer maatregelen moesten worden genomen. Er werd onder meer gedacht aan colleges in de stad en meer avondcolleges. Vanwege het zalengebrek overdag zouden in totaal twaalf vakken van het eerste semester naar de avonduren gaan. Omdat docenten alternatieve mogelijkheden prefereerden, is dit uiteindelijk gebleven bij twee vakken in het eerste kwartiel (basisvak Design en premaster Calculus and probability) en vier vakken in het tweede kwartiel, zo laat zalenverroosteraar Marieke de Voogd weten.  De Voogd: “Eén docent heeft de studenten toch in een kleinere collegezaal proberen te proppen, een ander heeft zijn vak laten vervallen en weer een ander heeft gewisseld met uren.” Alle avondcolleges vinden in het Auditorium plaats. Overigens wordt het volgens Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, wel steeds vanzelfsprekender om ’s avonds te tentamineren. “We proberen het aantal tentamens op zaterdag dan wel te beperken.” Volgens De Voogd was het geen sinecure om alles ingeroosterd te krijgen. “Het viel voor mij en de facultaire verroosteraars niet mee om alles passend te krijgen. Niet alleen het eerste jaar heeft een hogere instroom, maar ook het tweede en derde jaar. Ik zit nog altijd met conflicten voor het volgend kwartiel. We hebben voor wat betreft de grote collegezalen bijna geen ruimte meer.”Er zijn minder studenten gekomen dan eerder werd gedacht. De TU/e telt momenteel 1.695 inschrijvingen van nieuwkomers in de bachelor. De stijging van 8,2 procent ten opzichte van exact een jaar geleden, ligt een stuk lager dan de 22 tot 25 procent groei waarmee afgelopen mei nog rekening werd gehouden. “Dit geeft ons even de ruimte om ons wat beter op langetermijnoplossingen te richten”, stelt Lemmens. De dean geeft aan dat er steeds meer wordt toegewerkt naar de didactiek blended learning, een combinatie van online onderwijs en ‘traditioneel’ onderwijs. Lemmens: “Als we naar meer weblectures gaan, betekent het dat we veel meer contacturen met instructies moeten hebben. Ik voorspel dat dit over een jaar of tien de normaalste gang van zaken is.Het College van Bestuur heeft verder geld vrijgemaakt waarmee, verdeeld over 2014 en 2015, 25 fte aan extra docenten kan worden aangesteld bij Biomedische Technologie, Wiskunde & Informatica, Werktuigbouwkunde, Technische Natuurkunde en Industrial Engineering & Innovation Sciences. Ook is extra onderwijsruimte in Matrix gecreëerd en is er <link http: www.cursor.tue.nl nieuwsartikel artikel nieuwe-doorlussystemen-slechts-geplaagd-door-kinderziektes external-link-new-window externe link in nieuw>nieuwe apparatuur gekomen om colleges door te lussen. Lemmens: “En als het eerder nodig is, kijken we uiteraard wel hoe we bepaalde maatregelen kunnen vervroegen of andere tijdelijke maatregelen kunnen treffen.”