Op elektrische motorfietsen de wereld rond in 80 dagen

Een team van TU/e-studenten gaat in 2016 in tachtig dagen de wereld rond op zelfgemaakte elektrische motorfietsen. Het studententeam STORM Eindhoven presenteert zijn plannen donderdag 2 oktober in Boxtel. Autocoureur Michael Bleekemolen opent daar dan ook de 80 Day Race.

Om de wereld te bewijzen dat elektrische voertuigen niet alleen milieuvriendelijk, uitstootvrij en stil zijn maar ook de prestaties van brandstofvoertuigen kunnen evenaren, bouwt STORM een serie elektrische motorfietsen. Het doel is om zo comfortabel, veilig en snel mogelijk in 80 dagen de wereld rond te reizen in de 80 Day Race. Als de TU/e-studenten hun reis voltooien, kunnen ze ook nog eens aanspraak maken op het Guinness wereldrecord voor langste tocht per elektrische motorfiets.

De race gaat in april 2016 in Europa van start en bestaat uit acht etappes. Op de route worden 5 van de 7 continenten bereisd en wordt 40.000 kilometer afgelegd. De deelnemers trekken langs de grote steden, waar evenementen worden gehouden. Iedere vorm van transport is toegestaan, zolang deze niet wordt aangedreven door fossiele brandstoffen of een verbrandingsmotor aan boord heeft. Het TU/e-team heeft de eer om als eerste deelnemer wereldkundig te worden gemaakt.

Het bestuur van 80 Day Race, de STORM-leden, verschillende TU/e-medewerkers en ambassadeurs van 80 Day Race zullen donderdag aanwezig zijn. De presentatie (bedoeld voor genodigden) is van 16.00 tot 17.00 uur.

Cursor heeft de teamleden onlangs gesproken. Een nieuwsbericht met meer informatie volgt volgende week donderdag, na de opening.