Artist impression Heijmans ONE

TU/e naar Strijp-S tijdens Dutch Design Week

Tijdens de Dutch Design Week, van 18 t/m 26 oktober, zullen de ontwerpen van TU/e en Design United niet op de campus te zien zijn. De TU/e verwacht op de nieuwe locatie, het Klokgebouw op Strijp-S, een breder publiek te bereiken. De gezamenlijke expositie van TU/e en Design United heet Mind the Step en laat ontwerpen in zes thema’s zien die een grote invloed hebben op de samenleving.

Eerdere jaren waren de hal van het Hoofdgebouw en de eerste verdieping van Vertigo opgenomen in de route van Dutch Design Week. Het trok, met de nodige moeite, een beperkte groep naar de campus. “Het voordeel van deze locatie is dat mensen direct zien dat je hier bij de TU/e dus kunt leren deze objecten te ontwerpen”, zegt dr. Lucas Asselbergs, projectleider TU/e DDW. “Het voordeel van het Klokgebouw is dat er veel meer publiek komt, ook uit het bedrijfsleven, de overheid en pers. Zij zien dan dat Dutch Design niet alleen over servies en mode gaat, maar ook over het ontwerpen van systemen en techniek.”

Tot nu toe was DDW de plek voor vooral Industrial Design en Bouwkunde om hun visitekaartje af te geven. Nu zal ook ingenieurswerk van de faculteiten Industrial Engineering & Innovation Sciences  en Werktuigbouwkunde en het TU/e Intelligent Lighting Institute vertegenwoordigd zijn. Asselbergs noemt dat spannend: “Het ontwerp niet alleen maken maar ook presenteren is een extra stap die zij nu moeten zetten.”

Momenteel zit hij met TU Delft en Twente University om tafel om het gezamenlijke project Design United vorm te geven. “We kennen Stella inmiddels wel, het is goed om haar nu naast de ontwerpen van Delft en Twente te bekijken. Dat doen we in het thema move.” Alle ontwerpen van Mind the Step zijn geordend in zes thema’s . Asselbergs: “We willen voorkomen dat de expositie overkomt als een beurs. En ook niet alle goede afstudeerwerken van Bouwkunde staan met een poster of maquette naast elkaar. Als publiek telkens moet schakelen wordt het sneller vermoeid en haakt het eerder af.”

Naast move zijn er de volgende vijf thema’s: Make, Care, Sense, Learn, Live. Bij dat laatste thema hoort een bijzonder project, de Heijmans ONE. Het is een mobiel gebouwtje, een eenpersoons huis dat op ware grootte tentoongesteld gaat worden. Enige zorg heeft de projectleider hierover nog wel: “We weten nog niet of het lukt dat gebouwtje door de opening van tweeënhalf bij tweeënhalf meter te krijgen.” Buiten laten staan is geen optie: “Het is juist leuk om zo een groot stuk binnen te hebben.”

Naschrift: Er zijn geen zorgen meer of Heijmans ONE wel het Klokgebouw binnenkomt. Het mobiele huis wordt geëxposeerd in Oude Rechtbank tijdens de DDW. Heijmans gaf er de voorkeur aan de ONE zelf te lanceren en niet te laten opgaan in een 3TU tentoonstelling.