Impressie van de Sagrada Familia van ijs 's nachts.

Voorbereidingen Sagrada Familia van ijs in volle gang

Vijftien Bouwkunde-studenten zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de Sagrada Familia van ijs die de TU/e’ers deze winter in het Finse Juuka willen bouwen. Ze gaan weer met pykrete aan de slag - het mengsel van ijs en zaagsel waarmee afgelopen januari ook de grootste ijskoepel ter wereld is gebouwd. De bouwplaats ligt al vast, er is een ontwerp en er zijn verschillende sponsors.

Wat is de beste plek om te bouwen? Hoe maak je de houtsnippers voor het pykrete zo klein mogelijk? Moet je sneeuwkanonnen regelen? Al dit soort zaken moesten de TU/e-studenten die in januari de Ice Dome realiseerden, zelf uitvinden. Hun opvolgers hebben het wat dat betreft een stukje makkelijker. Toch staan ook zij weer voor een uitdaging, omdat hun ontwerp heel anders is.

Studenten Teun  Verberne en Jordy Kern gaan met  ir. Arno Pronk (universitair docent Structural Design) het project trekken. Verberne: “Dit ontwerp is een stuk ingewikkelder. Het is niet als vorig jaar dat je een ballon opblaast met een touwennet en er vezelversterkt ijs overheen spuit. We willen ditmaal gaan kijken of doeken en netten in het ijs versterkend werken.  Daar is nog weinig onderzoek naar gedaan.”

Eerder liet Pronk al weten dat er een dynamische belasting is, met veel invloed van de wind. De bouwkundigen gaan voor een toren van zo’n veertig meter hoog, dertig meter lang en twintig meter breed. Ze zullen op een andere plek aan de slag gaan dan vorig jaar. Verberne: “De bouwlocatie ligt nu vlakbij onze slaapaccommodatie en onze apparatuur om proeven te doen staat nu ook dichterbij.” Ook nieuw is dat dit jaar niet alleen studenten Bouwtechniek in de projectgroep zitten, maar ook studenten Uitvoeringstechniek en Constructie.

Verberne verwacht dat uiteindelijk zo’n veertig TU/e’ers afreizen naar Finland om de bouw te realiseren. Verder komen er studenten van een Finse hogeschool rond toerisme naartoe om evenementen te organiseren. Enkele studenten uit het Belgische Gent gaan ook richting Juuka. Zij volgen het vak lightweight structures.

De projectgroep van vijftien studenten is nu vooral bezig met constructieberekeningen en het aantrekken van sponsors. Verberne: “Er doen al aardig wat partijen mee, vooral materiaal is nu gesponsord. Maar we blijven zoeken.” Volgende maand gaan weer een paar leden naar Finland en tussen 28 december tot 17 januari gaan de bouwers aan de slag om in een kort tijdsbestek de Gaudi-toren te bouwen. Ze hopen het bouwwerk twee dagen voor de deadline af te hebben.