Hans van Duijn (links) met Wim van de Donk.

Brabantse onderscheiding voor scheidend TU/e-rector

Hans van Duijn heeft donderdag de provinciale onderscheiding 'Hertog Jan' gekregen. De scheidend rector van de TU/e wordt hiermee geëerd voor zijn grote verdiensten op het gebied van onderwijs, de samenwerking tussen universiteiten en hogescholen, met het bedrijfsleven en 'het ontwikkelen en uitbouwen van het Brainport-concept tot een economische succesfactor voor Brabant'.

De provinciale onderscheiding wordt sinds 1988 uitgereikt aan Brabanders die zich langdurig op maatschappelijk gebied verdienstelijk hebben gemaakt voor Brabant. Het betreft een beeldje van Hertog Jan te paard, gemaakt door de Bergeijkse kunstenaar Willy van der Putt. Eerdere ontvangers waren onder anderen zwemcoach Jacco Verhaeren en Elies Lemkes, destijds directeur van Brainport.

Van Duijn kreeg de Hertog Jan, in de vorm van een beeldje, donderdag aan het begin van de avond uitgereikt door commissaris van de Koning Wim van de Donk. De rector werd hiermee verrast in Ceres tijdens een symposium over de toekomst en de financiering van het universitair onderzoek.

Volgens de provincie heeft Van Duijn, sinds hij in 2005 rector van de TU/e werd, een belangrijke rol gespeeld bij 'het tot bloei brengen van de universiteit tot een toonaangevende onderzoeks- en onderwijsinstelling met een internationale uitstraling'. Daarnaast wordt de bestuurder -overigens geen Brabander, maar een geboren en getogen Rotterdammer- geroemd om de bruggen die hij wist te slaan naar Tilburg University en de Brabantse hogescholen.

De provincie bestempelt Van Duijn daarnaast als 'een drijvende kracht bij het bevorderen van de Brainport-gedachte' die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven heeft gezocht. Daarnaast profiteerden ook andere Brabantse regio’s van zijn kennis en ervaring, zo vindt de provincie. Van Duijn is, naast zijn -bijna aflopende - rectoraat aan de TU/e, verder actief in de raad van toezicht voor Soliance, Agri-Food, het Dutch Polymer Institute en het Europees Keramisch Centrum.

Hans van Duijn neemt op 30 april, tijdens de diesviering van de TU/e, afscheid als rector van de universiteit. Hij wordt in die functie opgevolgd door hoogleraar Frank Baaijens, die de laatste jaren onder andere vice-decaan van de faculteit Biomedische Technologie was.