Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Schermen: Hoc Habet

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: schermen bij Hoc Habet.

Wat betekent de naam Hoc Habet?

“Dat is Latijn voor ‘Hij heeft het’”, zegt Lorenzo Giunta, derdejaars Industrial Design. “Bij gladiatorengevechten werd dit geroepen als iemand geraakt werd.” Tegenwoordig gaat er een lampje branden als een floret, degen of sabel een tegenstander treft en hoor je een piep. Het wapen registreert of je geraakt hebt of bent. Daarom zit je wapen met een elektriciteitskabel via een enrouleur (de automatische opwinder van de verbindingskabel, zodat de sporter niet struikelt) vast aan score-apparatuur.

Hoe beschermt je uitrusting je tegen steekwonden?
Bij de training draag je een masker met keellap en een vest en is je wapenhand beschermd door een handschoen. Bij een wedstrijd komt daar een schermbroek bij. In de stof zit een zeer sterke vezel verwerkt, kevlar, ook gebruikt bij kogelwerende vesten. Daar komt geen wapen doorheen.
Hoc Habet heeft deze spullen te leen voor leden. Slim is om op tijd op de training te zijn zodat je steeds hetzelfde materiaal kunt pakken - met het zweet en kwijl van de vorige training er nog in. Het is niet de bedoeling dat de pakken vaker dan viermaal per jaar worden gestoomd. De helm reinig je met een doekje, maar echt hygiënisch is het nooit. “Het is een reden om een eigen uitrusting aan te schaffen”, aldus Lorenzo.

Welke disciplines zijn er bij schermen?
Schermen kun je met de floret, de degen en de sabel. Met de eerste twee wapens mag je alleen steken met de punt. De sabel is een slagwapen, met het hele blad kun je punten scoren, mits je op het bovenlichaam raakt - het hoofd uitgezonderd. Een florettist mag alleen treffen op de romp, een degenist op het hele lichaam. Hoc Habet is in het bezit van 5 sabels, 15 degens en 25 floretten.

Mag je met een degen op de fiets?
Ja, maar dan moet je hem wel inpakken. Jim Veerkamp (derdejaars Fontysstudent) had vorig jaar een degen bij zich terwijl hij naar huis fietste na een training bij het SSC. Hij moest het 1.10 meter lange wapen de volgende dag meenemen naar een toernooi. “Ik werd door de politie staande gehouden en moest uitleg geven. De agent was wel geïnteresseerd en maakte het me niet moeilijk. Maar de volgende keer moet er wel een tas om. Een degen valt wat wet betreft in dezelfde categorie als een honkbalknuppel.”

Mag je met bier op schermen?
Nou, dat is wat Robin Peters (tweedejaars Fontysstudent) en Erwin Swinkels (masterstudent technische Bedrijfskunde), beide bestuursleden, het liefst doen. Voor de training drinken ze graag een stuk of drie glazen bier. Erwin: “Het maakt me kalmer en vloeiender. Ik creëer er de instelling mee die nodig is om iemand neer te steken. Schermen is een mentale sport.” Twee weken terug vroeg Erwin aan een scheidsrechter of alcohol drinken eigenlijk wel mocht. “Het is niet duidelijk geworden. Bij handboogschieten mag het niet meer, voor zover ik weet.”

Facts and figures

Naam: Hoc Habet

Opgericht in: 1966

Beste prestatie: eerste plaats op het GNSK in Amsterdam 2007

Doel:
groeien in ledental en uitrusting vernieuwen

Bijzonderheid:
meeste leden beginnen zonder ervaring bij Hoc Habet

www.facebook.com/HocHabet

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!