Rectorswisseling tijdens Dies Natalis

Tijdens de viering van de Dies Natalis op 30 april, de dag waarop de TU/e haar 59ste verjaardag viert, zal de rectorsketen van drager wisselen. Hans van Duijn, die na tien jaar aftreedt als rector magnificus, zal zijn opvolger Frank Baaijens in de Catharinakerk de keten omhangen. Transitie is het –toepasselijke- thema van de dies.

Bij aanvang van Van Duijns rectoraat in 2005 zag het onderwijslandschap van de TU/e er volkomen anders uit dan nu. De invoering van het Bachelor College en de Graduatue School zijn de oorzaak dat de rector langer dan twee termijnen aanbleef; tot zijn pensioengerechtigde leeftijd die hij dit jaar zal bereiken. Op de dies draagt hij –letterlijk- zijn ambtsketen over aan Frank Baaijens.

Voor hij dat doet zal hij zijn laatste eredoctoraat uitreiken. Die is voor Theodore Stathopoulos van deConcordia University in Montreal, die daar de eerste Canadese opleiding bouwfysica oprichtte. Een essentieel onderdeel daarvan is dat hij een zogeheten atmosferische grenslaagwindtunnel ontwierp en liet bouwen, reden om hem aan te stellen als adviseur van de windtunnel die de TU/e van plan is te bouwen op Het Kranenveld. Erepromotor van Stathopoulos is hoogleraar Bert Blocken.

Met voor het eerst een rectorsketen om zal Frank Baaijens het publiek in de Catharinakerk vervolgens vertellen over zijn visie op het onderwijs en onderzoek aan de TU/e.Vanwege de verwachte grote opkomst wordt de dies gevierd in de grote kerk aan het Catharinaplein, die in lustrumjaren ook vaak als locatie dient. Na afloop van de plechtigheid is er als vanouds een receptie in de Wintertuin van hotel Pullman Cocagne.

De belangstelling voor de dies is ondanks de meivakantie groot. Al 96 professoren hebben zich aangemeld voor het cortège. Zij lopen van Hotel Pullman naar de Catharinakerk.

Belangstellenden kunnen zich aanmelden via de website. Aanmelden is verplicht. De bijeenkomst is op de dag zelf via een livestream te volgen.