Trainen op de massastart bij Isis.

Sluiting IJsbaan is ramp voor Isis en Icehawks

Het voornemen van wethouder Bianca van Kaathoven (in haar portefeuille onder andere sport en studentenstad) om het IJssportcentrum Eindhoven per 1 juli 2016 te sluiten is een groot probleem voor de TU/e’s studentenschaatsvereniging Isis en studentenijshockeyvereniging Icehawks. De dichtstbijzijnde andere ijsvloer ligt in Tilburg. Isis is een petitie gestart.

“Het is verschrikkelijk voor onze vereniging als de ijsbaan gaat sluiten”, zegt Bouwkundestudent Katja Heidweiller, voorzitter van Isis, studentenschaatvereniging met bijna honderd leden. “Zonder deze goed bereikbare baan heeft Isis nauwelijks bestaansrecht. De dichtstbijzijnde ijsbaan ligt – na sluiting- in Tilburg en dat is toch gauw een uur reizen met trein en bus.”

Gemeente Eindhoven moet bezuinigen en doet dat ook op sportgebied. Voetbal en zwemmen worden daarbij ontzien, schaatsen krijgt geen voorkeursbehandeling. De wethouder wil de ijsbaan per 1 juli 2016 sluiten. Heidweiller vindt dat een gemiste kans. “De gemeente wil dat iedereen kan sporten, ook ouderen. Juist schaatsen is een sport die mensen tot op hoge leeftijd goed kunnen doen.”

Isis is in samenwerking met burgervereniging Ice Club Eindhoven een petitie gestart om het ijssportcentrum te behouden. Tot nu hebben bijna zeshonderd mensen getekend. “Op facebook hebben we al drieduizend likes, we hopen dat velen daarvan ook gaan tekenen.”

Peter Geurts, bedrijfsleider van het Studentensportcentrum (SSC), stipt aan dat het plan van de wethouder nog wel door de gemeenteraad goedgekeurd moet worden. Maar als dat gebeurt is het volgens hem een groot probleem. “Isis en IceHawks zijn grote verenigingen en we proberen die, binnen de financiële mogelijkheden, overeind te houden. SSC huurt nu voor hen de ijsbaan, net zoals we de atletiekbaan en het rugbyveld van de gemeente huren. En de handboogschietbaan huren we van een particulier. Als het IJssportcentrum weg valt gaan we kijken of er in Tilburg ruimte is op geschikte tijden voor onze verenigingen en sportkaarthouders.”

Opties die Heidweiller voor Isis ziet zijn inderdaad trainen in Tilburg of slechts schaatsen bij toernooien. Komende woensdag heeft Isis een ALV. Heidweiller: “Hier zullen we kort de sluiting bespreken, maar nog niet de consequenties voor onze vereniging. Als de plannen door gaan zullen we in de winter bij onze halfjaarlijkse ALV bespreken wat we gaan doen als de ijsbaan gesloten is.”

Volgens Isisvoorzitter is een provinciaal probleem afgeschoven op de gemeente Eindhoven. “Er zijn nu drie ijsbanen in Noord-Brabant. Alledrie hebben ze te weinig bezoekers. De Ireen Wüst IJsbaan in Tilburg is er het laatst bijgekomen, nu vijf of zes jaar geleden. Dat is een fout van de provincie.” Toen vier jaar geleden het voortbestaan van de Eindhovense ijsbaan ook al aan een draadje hing, heeft de gemeente de entreeprijzen verhoogd. “Daardoor zijn de bezoekersaantallen te laag. Maar de baan heeft een groot draagvlak; onze petitie is getekend door mensen in heel Brabant en zelfs door Belgen.”

Pieter Hordijk, penningmeester van Icehawks zou het ontzettend jammer vinden als de ijsbaan dicht gaat. "Het niveau van ijshockey is niet laag en als onze leden hun passie niet meer kunnen uitoefenen, is dat erg treurig."