Foto | Bart van Overbeeke

Twee dagen grond zeven voor bouw woontoren

Achter Traverse op het TU/e-terrein is donderdag en vrijdag een grote zeefmachine in bedrijf om circa 2500 kubieke meter uitgegraven grond te zeven. De klus is onderdeel van de voorbereidingen voor de bouw van de woontoren van Woonbedrijf/Vestide.

De grond op de plek waar de komende maanden de 44 meter hoge woontoren moet verrijzen, zit vol stukken beton en ander puin, veelal uit de begintijd van de universiteit, vertelt Bastiaan Göttgens van Dienst Huisvesting. Daar zou op zich op gebouwd kunnen worden, “maar zodra je aan de slag gaat met de nodige ondergrondse infrastructuur voor een gebouw, is er kans dat bijvoorbeeld kabels beschadigd raken”. Daarnaast wordt een deel van de gezeefde grond hier hergebruikt ter opvulling “en puin is dan niet wenselijk”.

Het puin wordt daarom, met behulp van een grote zeefmachine die woensdagmiddag is geplaatst, uit de grond gefilterd. Dit puin kan straks worden hergebruikt, “bijvoorbeeld voor de fundering van wegen”. De ‘schone’ grond wordt voor een deel teruggestort en wordt deels afgevoerd.

Het werk neemt naar verwachting tot vrijdagmiddag in beslag. Göttgens verwacht dat het met de overlast voor mensen in de nabije omgeving wel meevalt: “Die machine staat natuurlijk flink te schudden en maakt kennelijk wel het nodige lawaai, maar het gebeurt een redelijk stuk van andere gebouwen af”. Wel is uit voorzorg een deel van de parkeerplaats achter Traverse afgezet, vooral om te voorkomen dat automobilisten aan het einde van hun werkdag hun voertuig aantreffen vol puin of zand.

In de week van 6 mei start aannemer Huybregts Relou met de feitelijke bouw van de woontoren met het boren van de palen en het leggen van de fundering. Daarna wordt het veertien verdiepingen tellende gebouw ‘in prefab’, met behulp van kant-en-klare vloeren en gevelpanelen, opgebouwd. “Dan gaat het hard”, aldus Göttgens. “Binnen twee weken wordt zo een complete verdieping in ruwbouw opgezet.”

De bouw van de woontoren gebeurt in opdracht van Woonbedrijf-Vestide. Dienst Huisvesting van de TU/e heeft hiermee volgens Göttgens qua uitvoering feitelijk weinig tot niets van doen, “wij houden ons vooral bezig met de ondergrondse infrastructuur naar het pand toe, met de routes van transport en de terreininrichting eromheen. En natuurlijk houden we de de bouw wel nauwgezet in de gaten”.

De oplevering van de nieuwe woontoren, goed voor bijna driehonderd wooneenheden, staat gepland voor medio 2016. Ook het nabijgelegen gebouw Potentiaal, tot voor kort het onderkomen van onder andere de faculteit Electrical Engineering, wordt getransformeerd tot woongebouw. Deze klus, naar verwachting eind 2016 gereed, is in handen van Dura Vermeer.

Update d.d. 28 april: de werkzaamheden zijn nog niet afgerond en nemen naar verwachting nog tot en met 1 mei in beslag. Deze week wordt ook de bouwplaats achter Traverse ingericht.