Hajraafeesten mogen in 2016 weer door tot 3 uur ‘s nachts

De TU/e heeft op 15 december van de gemeente Eindhoven toestemming gekregen om in 2016 drie feesten in de markthal van MetaForum te houden, die tot 3 uur ’s nachts mogen duren. In principe moet het daar nu om 1 uur ’s nachts stil zijn. Dit is vooral de verdienste van TU/e-studenten Daan van Rijen en Nikolai Gillissen, die zich al sinds 2014 hard maken voor verruiming van de eindtijden van de feesten tijdens het buitentoernooi van volleybalvereniging Hajraa. Het gaat in 2016 nog om een pilot.

“Ontzettend blij” was Daan van Rijen, masterstudent Scheikundige Technologie, deze ochtend toen hij de raadsinformatiebrief over de verruiming eindtijden evenementen TU/e-terrein binnenkreeg. De strekking van die brief: het college van burgemeester en wethouders besluit dat de eerder voorgestelde pilot evenementen TU/e-terrein in 2016 mag worden uitgevoerd.

De afgelopen twee jaar eindigden de Hajraa-feesten op vrijdag en zaterdag om 1 uur ’s nachts en dat mag nu dus tot 3 uur ’s nachts verlengd worden. In dezelfde brief is te lezen dat het lustrumfeest van de TU/e het derde evenement in de pilot is dat tot 3 uur ’s nachts mag duren. Het is overigens nog maar de vraag of daarvan gebruik wordt gemaakt, omdat volgens de voorlopige planning de lustrumviering in april tot 10 uur ’s avonds wordt gehouden. Voor het feest op zaterdag wordt voor een afterparty gekeken naar een locatie buiten het TU/e-terrein.

Voor de pilot op het TU/e-terrein voert het college van B&W onder meer als argumentatie aan dat het om een afgebakend terrein gaat en dat ‘het past binnen de ambities die we als stad hebben in het kader van Eindhoven Studentenstad’. De gemeente ziet de pilot ‘als experiment in het bredere spectrum waarin wordt bekeken hoe de mogelijkheden van activiteiten in de stad kunnen worden verruimd.’

Van Rijen en Nikolai Gillissen, bachelorstudent Industrial Design, zijn al sinds 2014 bezig om de tijden te verruimen. Zij vreesden onder meer voor teruglopende inkomsten en minder bezoekers als de eindtijd 1 uur ’s nachts zou blijven. In 2014 waren ze beiden als feestcommissaris verantwoordelijk voor de Hajraa-feesten en hadden ze verwacht tot 3 uur ’s nachts door te kunnen gaan. Maar de vergunning daarvoor bleek er onverwacht niet te zijn.

Aan de TU/e vonden beide studenten een gewillig oor, maar ze kregen al snel te horen dat het een zaak van de gemeente was. Het was het begin van een lang traject, waarbij ze geregeld van het kastje naar de muur zijn gestuurd. Het balletje ging harder rollen toen enkele raadsleden deze zomer het abrupte einde van het volleybalfeest om 1 uur ’s nachts zelf meemaakten en er raadsvragen werden gesteld.

Om hun doel te bereiken, hebben de studenten buurtbewoners uitgebreid bevraagd naar de mate van overlast en dat bleek mee te vallen. Van Rijen: “Veel buurtbewoners gaven aan dat er veel evenementen zijn die overlast veroorzaken en dat zij willen dat alleen de evenementen die geen of nauwelijks overlast veroorzaken langer door kunnen gaan."

Minimale overlast voor buurtbewoners was dan ook een van de belangrijkste voorwaarden voor de pilot en zal ook de insteek zijn voor een evaluatie van de pilot in 2016. Van Rijen: “We gaan de buurtbewoners in 2016 sowieso weer bevragen en hopelijk kunnen we dan ook vanaf 2017 langer doorfeesten.”

De gemeente doet nog geen toezeggingen dat een geslaagde pilot ook per definitie betekent dat de feesten van het Hajraa-toernooi langer mogen duren. In 2016 wordt het evenementenbeleid binnen heel Eindhoven onder de loep genomen.

Lees 7  januari meer in Cursor in een interview met Daan van Rijen en Nikolai Gillissen.