IJsbrugbouwers slaan bouw schaalmodel over

Er komt geen schaalmodel van de brug in ijs die TU/e'ers vanaf eind deze maand gaan bouwen in Finland. Het team heeft dinsdagochtend besloten dat het tijdspad hiervoor te krap is.

Roel Koekkoek van het TU/e-team Da Vinci's Bridge in Ice, afstudeerder bij Bouwkunde, is er nuchter in. Hij noemt het "heel erg jammer" dat het beoogde schaalmodel in Snowworld in Landgraaf er niet komt, "het was voor ons een leuke test geweest, bijvoorbeeld vanwege het samenwerken in een koude omgeving, het kunnen spelen met water en sneeuw en het ervaren wat kou doet met bijvoorbeeld je materialen. Maar andere bezigheden hebben nu even voorrang".

Eind volgende week moet het gros van de materialen voor de beoogde ijsbrug in een container naar Finland worden verscheept. En daarvoor moet nog het nodige worden voorbereid, zoals het knopen van het touwennet dat de brug in het Finse Juuka straks mede de juiste vorm moet gaan geven.

Het maken van een schaalmodel had het team, afgezien van de twee dagen ter plaatse bouwen, zeker ook twee dagen aan voorbereiding gekost, stelt Koekkoek. Werk dat grotendeels was neergekomen op zijn schouders en die van mede-afstudeerder Thijs van de Nieuwenhof, omdat andere studenten toch net wat drukker blijken met andere bezigheden dan vooraf verwacht. "Het had gescheeld als we net wat meer helpende handjes hadden gehad."

Bovendien, zo zegt Koekkoek, zijn er dezer dagen verschillende tussenpresentaties van betrokken studenten aan hun faculteiten: presentaties over hun werk in het kader van het ijsproject. Koekkoek: "Daar hadden we concessies aan kunnen doen, maar Thijs en ik vinden het belangrijk om daarbij aanwezig te zijn.

Koekkoek gaat zeker niet minder gerust naar Finland straks, nu het bouwen van het beoogde schaalmodel uit de planning is geschrapt. "We hebben veel simulaties op de computer gedaan, daarmee hebben we al veel kunnen doorberekenen. Daardoor zijn we al veel zekerder van ons product dan een paar maanden geleden en is de test in Snowworld wat minder noodzakelijk geworden."

Die simulaties zijn volgens de masterstudent zelfs betrouwbaarder dan de bouw van een fysiek schaalmodel: "Je kunt iets testen in het klein, maar dan is het voor een groot deel nog maar afwachten hoe het straks in werkelijkheid uitpakt." Het schaalmodel zou sowieso niet helemaal representatief zijn geweest, benadrukt Koekkoek, want in Snowworld had het team geen gebruik kunnen maken van cellulose (papiervezel) waarmee de uiteindelijke ijsbrug in Finland wordt verstevigd.

De komende week zijn de ijsbouwers onder meer nog druk met het knopen van het touwennet, het voorbereiden van het transport naar Finland en het indelen van de werkploegen. Inmiddels hebben zich zo'n honderdvijftig mensen ingeschreven die de brug in Juuka gaan helpen bouwen. De opening van het bouwwerk staat gepland voor 13 februari.