Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Taekwondo: Ilyeo

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: taekwondo bij Ilyeo.

Moet je sterk zijn voor taekwondo?

“Nee”, zegt Nimke Verhees, net afgestudeerd bij Fontys en voorzitter van Ilyeo. “Taekwondo komt neer op techniek en snelheid. Je moet wel sterk van geest zijn.” Sjors Turlings aka Sjimmie ComputerFreak (Fontysstudent) zegt dat te hard trappen hem juist verkrampt. “Het gaat veel soepeler als ik snél trap of stoot dan als ik er extra veel kracht in probeer te leggen.”

Wat heb je aan taekwondo?

“Ik ben vier maanden geleden lid geworden vanwege het zelfverdedigende aspect. Als ik op straat asociale mensen tegenkom en ik wil er iets van zeggen, dan kan dat nu. Dan voel ik me veilig. Nou ja,  dat zal over een tijdje zo zijn”, zegt Marcel Visser (TU/e-student Technische Informatica) die nog net geen gele band heeft. “Je krijgt er behalve zelfvertrouwen ook een heel goede conditie van”, weet Nimke. Ze gaat binnenkort op voor haar gele-band-examen. Marcel voegt nog toe dat hij ook een stuk leniger is geworden.

Hoe zit dat ook weer met die banden?

Ilyeo-secretaris Le Xuan Tung heeft sinds hij in 2011 vanuit Vietnam naar Eindhoven kwam, de meeste banden gehaald. De Fontysstudent legt uit: “De kleur geeft je vaardigheid weer. Je begint met wit (ik ook vierenhalf jaar geleden) en dan komt geel, groen, blauw, rood, zwart. Nu heb ik rood.” Er bestaan ook tussencategorieën en verder worden de wedstrijden in verschillende gewichtsklassen gespeeld.

Hoe gaat het examen?

Je moet als een van de vijf onderdelen de stijlvormen voordoen. Het lijkt op ballet met al die pasjes, trappen, stoten en verdedigingshoudingen. “Gevaarlijk ballet dan”, zegt Nimke. Grappig vindt Cursor het dat je bij de gele band ook tot tien moet kunnen tellen in het Koreaans.

Is taekwondo blessuregevoelig?

Jazeker. Le Xuan brak ooit zijn pols na de training toen hij –nog tjokvol adrenaline- dacht een deur te kunnen raken. Hij wist niet dat die van metaal was. Sjors incasseerde bij een wedstrijd zo’n harde trap op zijn hoofd dat hij zes weken rust moest houden vanwege de hersenschudding die hij toen kreeg. Niet dat hij die wedstrijd opgaf: “Ik stond op flauwvallen en mijn coach stond al klaar om de handdoek in de ring te gooien, maar ik ging door en verloor op punten.” Maar toch, de meeste blessures die de Ilyeo-leden oplopen zijn niet sportgerelateerd, volgens Nimke.

Waar herkent het barpersoneel van SSC jullie van?

“We maken er een spelletje van om zoveel mogelijk verschillende drankjes te bestellen. Als Pusphaira klaar is met training bestelt ze een dienblad pils. ESBV Samourais vraagt om een dienblad Palm. Maar wij bestellen één fristie, één chocomel met slagroom, één dubbelfris, etcetera. Een enkel biertje soms. Bij feestjes drinken we wel alcohol, na de training meestal niet”, zeggen Sjors en Nimke.

Facts and figures

Naam: Ilyeo

Opgericht in: 2004

Aantal leden: 42

Doel van dit jaar:  stabiel blijven in aantal leden (of groeien) en kwaliteit van training verbeteren.

Bijzonderheid: ieder lid met gele band kan van 1 tot 10 tellen in het Koreaans.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!