Veel bijzondere sporten tijdens de Van Lint Studentensportweek

Voor het bestuur van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) is een drukke tijd aangebroken. De Van Lint Studentensportweek is weer van start gegaan in het Studentensportcentrum (SSC) op de TU/e met bijzondere sporten als bumperball, rolstoelbasketbal en tchoukbal. Boulderen is dit jaar als nieuwe sport geïntroduceerd.

De eerste dag wemelt het al van de studenten in het Studentensportcentrum. Een aantal sporten zijn al begonnen en er zijn dan ook veel bezwete gezichten te zien in de kantine, waar veel teams genieten van een welverdiend biertje. Zo ook het team van Jasmijn Haverhals. “Ik had nog nooit meegedaan van de Van Lint Studentensportweek, maar mijn hockeyteam kreeg een uitnodiging van dispuut Camelot Excalibur om met hen mee te doen.” Haverhals vertelt dat ze het heel leuk vindt dat je in deze week sporten kunt doen die je normaal nooit doet. “Ik wist bijvoorbeeld niet dat rolstoelbasketbal zo moeilijk was”, aldus Haverhals.

Tchoukbal is volgens Emma Munnig Schmidt, voorzitter van de ESSF, teruggekomen in de studentensportweek omdat er veel vraag naar was en ze een gat moesten vullen. Deze sport heeft dezelfde regels als bij handbal, alleen scoor je niet als je een bal in een goal gooit, maar moet je de bal tegen een trampoline gooien.

Boulderen daarentegen is compleet nieuw tijdens deze sportieve week. “We hadden de mogelijkheid om een nieuwe sport toe te voegen en om meer aandacht te krijgen voor de studentensportvereniging voor boulderen, dus daarom is onze keuze daarop gevallen,” aldus Munnig Schmidt.  Voor de sportweek is er een boulderbaan binnen tegen de muur geplaatst. “Door er een estafette van te maken, hebben we er een wedstrijd van gemaakt.”

Volgens De Boer zijn bumperball en knotsbal de populairste sporten. “Bumperball is een bijzondere sport, iedereen wil het wel een keer proberen. En knotsbal zit eigenlijk ook altijd wel vol.” Bumperball is voetbal met een grote opblaasbal om je heen en knotsbal is een soort hockey, maar dan met een stok met een schuimrubber uiteinde waarmee je de bal slaat.

Munnig Schmidt vindt het moeilijk te zeggen of er meer Fontys- of meer TU/e-studenten zich inschrijven voor deze week. “Daar wordt eigenlijk niet echt naar gekeken, dat maakt ons ook niet zoveel uit,” zegt de voorzitter, “we weten wel dat ongeveer tweeduizend deelnemers zich hebben ingeschreven en dat er ongeveer vijfhonderd studenten per dag aanwezig zijn die dan ook nog verschillende sporten doen.”

De ESSF haalt geld op met de opbrengst van de garderobe voor de stichting Spieren voor Spieren. Verder hoopt De Boer dat door deze week studenten bekend raken met het Studentensportcentrum. “En we hopen natuurlijk dat mensen meer gaan sporten, want dat is altijd goed voor je.”

Je kan je niet meer inschrijven als team voor een sport. Maar je kan wel eventueel nog aansluiten bij een team met te weinig leden. Neem daarvoor nog contact op met het bestuur van de ESSF.

Filmpje bumperball | Bart van Overbeeke