Het winnende team. Foto | Tom Huizer

‘Chemergy’-idee wint Energy Challenge

Vier TU/e’ers zijn vrijdagavond uitgeroepen tot winnaars van The Energy Challenge. Hun idee voor een raam dat zowel energie bespaart als opwekt, werd gekozen als beste oplossing om Eindhoven in 2045 energieneutraal te maken. Ze versloegen daarmee negen andere teams van Eindhovense studenten.

Aan de ideeënwedstrijd, georganiseerd door Team Energy in samenwerking met de TU/e en gemeente Eindhoven, deden zowel studenten van de TU/e als Fontys mee. Na drie dagen van finetunen met behulp van experts pitchten de teams vrijdagmiddag hun ideeën. De jury wees daarop de ‘chemergy’-oplossing van Hitesh Khandelwal (PhD Scheikundige Technologie), Roel Loonen (PhD Bouwkunde), Michallis Kanellis en Tugce Tosun-Uslu (beiden PDEng Bouwkunde) als beste aan. Daarmee sleepten de vier een beloning van 2.500 euro in de wacht.

Het winnende idee combineert een energiebesparende smart window met energie-opwekkende luminescent solar concentrators (LSC’s). De smart window weerkaatst warmte in de zomer en laat het door in de winter, terwijl bij de LSC-techniek licht via een groot gekleurd plastic paneel naar zonnecellen aan de zijkant van dat paneel geleid wordt. Die laatste techniek is niet alleen goedkoop, maar ook kleurrijk. Kanellis: “Niet alleen denken we Eindhoven hiermee over dertig jaar energieneutraal te maken, het is ook een manier om meer kleur in de stad te brengen.”

Dat vond ook jurylid Rick Harwig (directeur van TU/e's strategic area Energy). “Het is een visueel aantrekkelijke oplossing die licht, kleur en energie combineert én smoel geeft aan de stad.” Volgens Harwig is het nog onduidelijk wat de gemeente Eindhoven met het idee gaat doen, maar heeft de TU/e-gemeenschap de taak het concept uit te bouwen en zichtbaar te maken. “Al is het om te beginnen maar met één raam.”

Tweeëntwintig teams hadden een idee ingestuurd voor de wedstrijd, waarvan de twaalf beste inzenders hun ideeën deze week mochten uitwerken. Daaronder onder meer ideeën voor verticale landbouw in gebouw TQ op Strijp-T (de locatie van The Energy Challenge), slimme energiemeters voor alle bewoners van Eindhoven en een glazen dak over de winkelstraten in de binnenstad.

Bij de uitwerking kregen de teams hulp van TU/e-docenten en energie-experts. Die waren zodanig kritisch dat twee teams besloten hun ideeën uiteindelijk niet te pitchen. Ook eerstejaars Technische Bedrijfskunde Giuliva Brevoord en Kristy Weber moesten hun oorspronkelijke idee voor solar roads op het laatste moment omgooien. Daarop ontwikkelden ze een nieuw plan om Eindhoven Airport energieneutraal te maken door middel van zonnepanelen rondom de landingsbaan. “We verwachtenhiermee niet te gaan winnen, maar we hebben wel drie heel leuke dagen gehad”, aldus Brevoord.

“Ga alsjeblieft door met het bedenken van dit soort oplossingen. Jullie studenten zijn een heel belangrijk onderdeel van de stad”, zei jurylid en wethouder Mary-Ann Schreurs bij de prijsuitreiking. Ook de organisatie was tevreden. “Een supergoede trial”, vonden Paul van Esdonk en Iris Minkenberg van Team Energy. “We gaan er alles aan doen om het volgend jaar weer te organiseren.”