Stukafest 2015: stand-upcomedian Arbi el Ayachi. Foto | Bart van Overbeeke

Genieten en gruwelen bij Stukafest

Van easy listening tot ongemakkelijke participatie; bij Stukafest is alles mogelijk. Gisteravond kon je in Eindhoven in drie ronden verschillende acts bezoeken die werden uitgevoerd in dertien studentenkamers. Cursor was bij - en hoorde over- zeer diverse voorstellingen.

In Huize Zjem en Confiture hebben de bankstellen ruimte gemaakt voor krappe houten bankjes waarop publiek kan luisteren naar stand-upcomedian Arbi El Ayachi. Deze 32-jarige moslim uit België gaat small talk aan met het publiek. “Wie is hier vrijgezel? Mijn vorige relatie duurde tot vijf jaar terug. Dat is al zo lang geleden dat mijn voorhuid is teruggegroeid.” En: “Vinden jullie iets uit een winkelwagentje pakken diefstal?” Na ontkenning van de zaal zegt hij : “Typisch dat Nederlanders niet vragen of het voor of na de kassa is.” Een half uur improviseert Arbi met stukjes uit voorstellingen die hij eerder gaf. Het is net te kort om een boeiend verhaal te maken.

Een half uur is juist weer meer dan genoeg voor het ervaringstheater van Rosa Frabsnap en Joël Vegt. Bij ‘Collective consciousness’ willen zij nabootsen hoe het is wanneer in de toekomst hersenen op elkaar aangesloten worden. Door een koptelefoon hoor je dertien minuten lang gedachten van anderen - en mogelijk die van jezelf. Het zijn niet alleen vriendelijke gedachten. Ook angst en agressie worden vertolkt. Daarbij krijg je ook nog opdracht oogcontact te maken met de andere deelnemers die hier in de keuken in een kring staan.

Masterstudent Innovation Sciences Peter Kuin wist van te voren niet wat hij kon verwachten, “maar juist omdat het zo vaag is, kan het een leuke verrassing worden.” En achteraf, na de ongemakkelijke momenten waar keer op keer ‘Ik wil eruit’ klonk, heeft hij geen spijt van zijn keuze. “Hier blijf je wel even over nadenken. Een optreden van een popbandje is makkelijker, maar vergeet je ook weer sneller. Dit blijft hangen.”

Een van de bandjes bij Stukafest Eindhoven is Sleeptalker. Gastheer Stefan Dermaux (derdejaars Bouwkunde) vindt het leuk dat zijn woonkamer vol staat met studenten en noemt de muziek “vet”. Tussen het publiek staat ook het Stamppotgroepje van Industrial Design, te herkennen aan de stamper waaraan nog wat spinazie en twee spekjes hangen. De stamper is vanavond al mee geweest naar de docu ‘5000 km to Burning man’ en naar ‘Machinery’. Tweedejaars ID Lei Nelissen, die de stamper het hele Stukafest bij zich moet houden omdat hij een spelletje verloor, vond die laatste performance gaaf. “Een muzikant met een gitaar en een tekenaar met houtskool reageerden op elkaar. Tot slot was het papier op een muur versierd met een grote mond met tanden. Mooi.”

Sleeptalker bestaat uit studenten van de Herman Brood Academie. Na ‘Free at last’ spelen ze nog een nummer en daarna vragen ze wie er meegaat naar het eindfeest in de Effenaar. De meeste bezoekers zijn dat wel van plan. Eén ding is zeker; ook de stamper gaat mee naar Stukafeest.