Steinbuch geeft kindercollege. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Steinbuch krijgt eerste KIVI Academic Society Award

Maarten Steinbuch krijgt de allereerste Academic Society Award van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI). De hoogleraar Systeem- en Regeltechniek aan de TU/e wint deze prijs vanwege de aansprekende wijze waarop hij de verbinding weet te leggen tussen wetenschap en maatschappij. De award wordt uitgereikt tijdens de Dag van de Ingenieur op 18 maart.

“Ik vind het ontzettend leuk dat ik deze prijs win, ik ben er trots op en ik vind het ook erg goed dat KIVI de prijs in het leven heeft geroepen. De relatie tussen ingenieurs, wetenschap en maatschappij moet de volle aandacht krijgen en dat gebeurt hiermee”, zegt Steinbuch.

Hij denkt dat de prijs aan hem wordt uitgereikt omdat hij in de media actief is en een ondernemende hoogleraar is, ook in het bedrijfsleven. “Het is belangrijk dat we ons als ingenieurs en wetenschappers verbinden met de maatschappij. Dat moet bij energie, gezondheid en mobiliteit en dat zijn net de onderzoeksvelden waarmee ik me bezighoud.” Tot de expertise van Steinbuch behoren smart mobility, het ontwikkelen van zorg- en operatierobots en duurzame energietechnologie, met name kernfusie.

Steinbuch heeft zijn onderscheiding volgens KIVI te danken aan zijn bijdrage aan maatschappelijk belangrijke technologische ontwikkelingen en aan de verbinding die hij weet te leggen tussen zijn universitaire onderzoek en projecten binnen en buiten de universiteit. Ook noemt KIVI de laagdrempelige en aansprekende wijze waarop hij kinderen, studenten, bedrijfsleven en anderen hierin weet mee te nemen. Steinbuch geeft regelmatig kindercolleges, is vaak op radio en TV, heeft 6.500 volgers op Twitter en heeft een veel gelezen blog.

Aan de TU/e is Steinbuch is wetenschappelijk directeur van het High Tech Systems Center en hoofd van de groep Control Systems Technology binnen de faculteit Werktuigbouwkunde. Hij is initiator van de TU/e-opleidingen Automotive en lid van het landelijke Formule E-team, dat elektrisch rijden promoot.

Op 18 maart mag Steinbuch aan de Universiteit Twente zijn award in ontvangst nemen tijdens de Dag van de Ingenieur. Aanwezig zijn ook prinses Beatrix en prinses Mabel. Steinbuch verklaart: “Op die dag wordt ook de Ingenieur van het Jaar bekend gemaakt. Die prijs gaat voortaan de ‘Prins Friso Ingenieursprijs’ heten.”
Of de KIVI Academic Society Award ook een andere naam krijgt in de toekomst, weet hij niet. En voorlopig hoeft dat voor hem ook niet: “Dat in de naam van de prijs de woorden 'maatschappij' en 'academisch' zitten is wel van belang. Daar gaat het om.”