Foto | Bart van Overbeeke

IJskerk met uitzicht op de hemel

Er moet een wonder gebeuren wil de Sagrada Familia in Ice vrijdag bij de oplevering helemaal af zijn. Door alle technische problemen en ongunstige weersomstandigheden zal de hoogste koepeltoren van 30 meter naar verwachting uitzicht blijven bieden op de hemel - het lukt niet om de constructieballon van een voldoende dikke laag ijs te voorzien. Wel is met de realisatie van de lagere koepeltorens -van 18 en 21 meter- volgens docent Arno Pronk de hoogste ijstoren ooit gerealiseerd.

“Misschien zijn we iets te ambitieus geweest”, zegt Pronk. “Maar je zou kunnen stellen dat Gaudí dat ook was.” Aan het origineel van de Catalaanse architect wordt in Barcelona immers ook nog altijd gebouwd - en al heel wat langer dan de drieënhalve week die het Eindhovense studententeam er inmiddels op heeft zitten. Al sinds 28 december zijn tientallen studenten in het Finse Juuka bezig met een replica op schaal van het wereldberoemde bouwwerk, opgetrokken uit pykrete: ijs versterkt met zaagsel.

Begeleider Pronk klinkt vrij luchtig onder de wetenschap dat het de ijskerk waarschijnlijk onvoltooid zal blijven. “Het project is niet mislukt. We hebben de hoogste ijstoren ooit gemaakt en de plattegrond van de kerk komt gereed. Met het middenschip zijn we nog bezig, maar dat zal geen problemen opleveren. En ook de grootste koepeltoren komt voor een deel af. Je zult alleen de hemel blijven zien als we de ballon verwijderen.”

Die ballon, die als mal dient tijdens het opspuiten van het pykrete, zullen ze zeker niet laten zitten, legt Pronk uit. “Als je de ballon niet voortdurend onder druk houdt, waait hij kapot. Een stroomstoring van dertig seconden is daarvoor al voldoende. En stroomstoringen komen hier regelmatig voor.”

Mogelijk wordt de Finse Sagrada na de officiële opening alsnog afgemaakt. Teamlid Jordy Kern is er wel voor in. “Niet volgende week, want dan wordt het te warm om verder de bouwen. Het zal voorlopig niet zodanig gaan dooien dat de constructie gevaar loopt, dus later terugkomen is in principe nog een optie. Maar voorlopig doen we er nog even alles aan om het zo ver mogelijk af te krijgen.”