De stand bij  Physics@FOM.

Lichtonderzoek ‘on tour’

TU/e-instituten ILI en EEI maken dit jaar een tournee door Nederland om festivalliefhebbers en wetenschappers in contact te laten komen met hun werk op het gebied van intelligent licht. Na Noorderslag in Groningen en de jaarlijkse FOM-conferentie in Veldhoven gaan zij in dit 'Internationale jaar van licht' ook nog naar Lowlands en Sail.

Het huidige jaar is door de UNESCO en de Verenigde Naties uitgeroepen tot International Year of Light 2015. Wereldwijd worden activiteiten georganiseerd om het belang van licht voor ons dagelijks leven te benadrukken. In Nederland gebeurt dat door de Stichting International Year of Light 2015 NL.

Jaime Gómez-Rivas, deeltijdhoogleraar bij TN in de groep Photonics and Semiconductor Nanophysics, was vorige week in Veldhoven bij Physics@FOM, een jaarlijkse conferentie voor fysici in Nederland georganiseerd door Stichting FOM. Hij bemande er, met anderen, een stand die opgezet was door TU/e’s Intelligent Lighting Institute (ILI), Eindhoven Energy Institute (EEI), Philips Lighting en het FOM-instituut AMOLF.

Gómez-Rivas: “We tonen de efficiënte opwekking van led-licht en de stand van zaken bij solar fuels. Het publiek kon in een workshop zonnecellen maken, er waren autootjes waarmee bezoekers een solar race konden houden door er met een zaklamp op te schijnen. De stand was dus informatief en interactief.” Hij benadrukt dat de ‘reizende tentoonstelling’ in korte tijd is samengesteld omdat hem begin januari pas werd gevraagd een bijdrage aan SummerLabb bij Noorderslag in Groningen te leveren.

Dat er in Veldhoven ander publiek rondloopt dan op muziekfestival Noorderslag vindt de lichtonderzoeker juist leuk. “We moeten het interessant maken voor zowel kinderen als wetenschappers. De solarbloempotten die we bij ons hebben, geven op panelen beknopte informatie over ons onderzoek. Ik was bevreesd dat het te eenvoudig zou zijn voor de collega’s bij de conferentie in Veldhoven, maar dat was niet zo. Niet alle natuurkundigen werken met licht en bovendien konden wij mondeling diepgaand toelichting geven.”

De reacties waren volgens Gómez-Rivas positief. “Er werden veel vragen gesteld en zowel DIFFER als de Universiteit Twente tonen interesse om partner te worden in onze tentoonstelling." De plannen zijn nu om in augustus naar Lowlands in Flevoland te gaan en tegelijkertijd Sail Amsterdam te bezoeken. Maar de sky is the limit: “We staan ook open voor andere evenementen”.