Nieuwe bolide URE korter, lichter en sneller

Met een uiterlijk sterk gewijzigde en voor het eerst ook vierwielaangedreven bolide gaat het University Racing Eindhoven Team (URE) van de TU/e dit seizoen de strijd aan met de concurrentie. Gisteravond stelde het team het design van de nieuwe auto (URE10) aan de buitenwereld voor.

URE heeft overduidelijk een nieuwe start gemaakt met de URE10, die een stuk korter, lichter en in kleur ook donkerder is geworden. Volgens Sjoerd Knippenberg komt de metamorfose vooral voort uit de nieuwe vierwielaandrijving die andere eisen stelt aan de vormgeving. Omdat de elektromotor niet langer achterin de auto ligt, kon het chassis sterk worden ingekort. Daarmee, maar ook door het besparen van verf (toch al gauw een paar kilo), is de auto 35 kilo lichter dan zijn voorganger.

In het nieuwe model krijgt ieder wiel zijn eigen elektromotor, wat de stabiliteit volgens Knippenberg sterk ten goede komt. “Hiermee zijn we in staat de wielen onafhankelijk van elkaar aan te drijven. Dat biedt in de bochten een groot voordeel en maakt de kans op wegslippen aanzienlijk kleiner.”

Ook aan de aerodynamica is gesleuteld. Zo wordt de URE10 voor het eerst geflankeerd door een set zijvleugels, die voor extra downforce zorgen. De staartvleugel kent meerdere standen. Op rechte stukken staat deze open, in de bochten sluit de vleugel zich.

De verbeteringen leveren de auto ook een hogere snelheid op. URE verwacht dat de racewagen een halve seconde sneller dan zijn voorganger (van 2,8 naar 2,3 seconde) de honderd kilometer per uur bereikt.

Daarmee hoopt URE ook de aansluiting met de top in de studentencompetitie te vinden. “Of dat ook écht gaat lukken, is natuurlijk afwachten”, stelt Knippenberg.  “We weten nog niet welke winst de andere teams behaald hebben ten opzichte van vorig jaar.”

URE legt momenteel de laatste hand aan de cockpit van de URE10, die over  ongeveer een maand klaar is. De overige onderdelen volgen in de maanden daarna. De eerste testrit wordt in de loop van april verwacht. De Formula Studentencompetie start in juli.

Bekijk hier een bewegende impressie van de URE10