Foto | Bart van Overbeeke

‘Sagrada in ice’: een gevecht tegen warmte en tijd

Je kunt de bouwers van de ijsbasiliek in het Finse Juuka geen gebrek aan drama verwijten. Ze vochten de afgelopen tijd al tegen de kou en de wind, die de opbouw van hun basiliek frustreerden. Daar komt deze dagen ook nog eens een warmtefront bij, dat de planning in de war stuurt. TU/e-student Teun Verberne: “Of we de deadline halen? Het zal er om hangen!"

‘Too hot to work; -2C’ staat er op een bord dat de bouwers in het zicht van de webcam hebben geplaatst. Voor zover dat al niet op te maken viel uit de bouwplaats zelf, die angstvallig leeg is. Het is vandaag en ook de komende dagen te warm om de ijsbasiliek te besproeien. “Het duurt te lang voor het water aanvriest”, legt Teun Verberne uit. “Pas vanaf maandag wordt er weer kou voorspeld. Dan gaan we verder”.

De TU/e-studenten zijn er inmiddels in geslaagd alle torens met het water-, sneeuw- en ijsmengsel te bedekken. Alleen de top van de hoogste toren is nog niet gehaald. Desondanks wordt het bereiken van het hoogste punt - alleen met de ballon bereikt - toch gevierd, zaterdag. Besloten is om het feestje - dat al gepland stond - niet meer te verschuiven.

De gedwongen pauze zorgt niet voor verveling onder de bouwers. Verberne: “We hebben nog genoeg werk aan het geraamte van het middenrif, waarmee we de torens gaan verbinden. Ook kunnen we de bouwplaats schoonmaken en alles klaarzetten voor het openingsfeest van volgende week. Daarnaast kan het voor sommigen geen kwaad wat bij te slapen.”

Waar ze in Juuka in deze tijd van het jaar gewend zijn aan zware vorst, wordt dit weekend ineens een ‘tropisch’ front met dooi voorspeld. Is de ‘Sagrada Familia in Ice’ daar wel tegen bestand? “Als het maar niet te lang duurt”, hoopt Verberne. “Maar een dagje dooi moeten we kunnen hebben.”  Door alle vertraging staat nog steeds niet vast of de ijskerk wel op tijd afkomt. De oplevering staat gepland voor 24 januari. “We pikken de draad maandag weer op, twenty-four-seven, in vier shifts van zes uur. Ook ’s nachts wordt er doorgewerkt. Zeker nu, ontkomen we daar niet aan.”

De spanning wordt de bouwploeg nog niet teveel. “We zijn allemaal optimistisch over een goede afloop”. Mocht het ijzige schaalmodel van de Catalaanse basiliek onverhoopt toch niet voltooid worden, dan rest er één schrale troost: ook de échte Sagrada in Barcelona is nog altijd niet opgeleverd.