Foto | Bart van Overbeeke

Sagrada onder grote belangstelling ingezegend

De Sagrada Familia in Ice, de basiliek van ijs die door Bouwkundestudenten afgelopen maand in het Finse Juuka is neergezet, is zaterdag in aanwezigheid van zo’n 1.400 toeschouwers officieel geopend. Operazangeres Laurien Schreuder trad op als ‘ijsengel’ en bisschoppen van de Finse orthodoxe kerk en de Lutherse kerk zegenden het gebouw in. Donderdag worden de bouwers feestelijk onthaald op de TU/e.

Nog tijdens de opening zaten studenten Teun Verberne en Jordy Kern, die als afstudeerders samen met hun begeleider Arno Pronk het project hebben aangestuurd,  in de hoogwerker om het touwwerk los te knippen uit de opening van de grootste koepeltoren. In de nacht van vrijdag op zaterdag - om 4.00 uur lokale tijd - was het team gestopt met het opspuiten van het mengel van water en zaagsel (‘pykrete’) dat de contouren van de beroemde kerk van Gaudí vormde. Daarna werd direct de ballon verwijderd die als mal diende voor de koepeltoren.

“Wij hebben de ceremonie van bovenaf kunnen meemaken”, vertelt Verberne. “Het was allemaal erg hectisch, maar ook een prachtig gezicht.” Omdat de hoogste koepeltoren niet helemaal af is gekomen, leefde onder de bouwers volgens hem nog wat onzekerheid over de reactie van de toeschouwers. “Maar toen alles mooi verlicht was en iedereen naar binnen kon, bleek men gewoon erg enthousiast.” Hoewel de basiliek van buiten gezien overduidelijk onaf is, geeft de opening in de koepel door het zicht op de hemel van binnenuit juist een bijzonder effect, vindt Verberne.

Bij de opening was ook een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade in Finland aanwezig, vertelt begeleider Arno Pronk. “De burgemeester van Juuka heeft wat gezegd en ik heb ook nog een dankwoord uitgesproken.” De inzegening van de Sagrada, door aartsbisschop Leo van de Fins-orthodoxe kerk én een Lutherse bisschop, werd muzikaal omlijst met een koortje en afgesloten met een optreden van de Nederlandse operazangeres Laurien Schreuder.

De openingsbijeenkomst van zaterdag werd bezocht door 1.400 betalende toeschouwers, vertelt Pronk. “Veel meer dan ik had verwacht. Ik geloof dat toegangskaarten een tientje kostten.” Vanaf nu is het terrein met de Sagrada, met ook een iglo, een klein ijsbaantje en een sleetraject voor kinderen, voor vijf euro toegankelijk. Zondag, de dag na de opening, kwamen hier al zo’n 600 mensen op af.

Naar verwachting zal het bouwwerk zeker tot eind maart blijven staan. Wellicht keren Pronk, Kern en Verberne voor die tijd nog terug om extra metingen te doen aan de constructie en eventueel met behulp van Finse vrijwilligers een poging te wagen om ook de hoogste toren nog af te maken.

Er is bijna een maand in continudienst door vier ploegen van negen à tien man aan de Sagrada Familia in Ice gewerkt. Alle bouwers –in totaal zijn er tachtig in Juuka geweest– zijn inmiddels terug in Nederland. Deze donderdag wordt het team om 12.30 uur in de Trappenzaal van Vertigo onthaald door Bouwkunde-decaan Elphi Nelissen en het College van Bestuur van de TU/e.

Cursor-fotograaf Bart van Overbeeke maakte het hele bouwproces in Juuka mee. Naast talloze prachtige foto's maakte hij ook onderstaand filmpje.