TU mag meer dan miljoen aan rijkssteun voor Impulsprojecten zelf houden

De TU’s mogen de zogenaamde TKI-toeslag van het ministerie van EZ op projecten in de Topsector HTSM in het vervolg zelf houden. Tot vorige maand vloeide deze 25 procent toeslag nog naar een programma van STW, waarvoor alle universiteiten aanvragen konden doen. De TU’s mogen het geld nu zelf direct besteden aan andere samenwerkingsprojecten. De reden hiervoor is dat EZ zeer onder de indruk is van het Impulsprogramma van de TU/e. Het gaat voor de TU/e in 2015 al om ruim een miljoen euro.

Het Impulsprogramma van de TU/e bestaat uit projecten van de TU/e samen met bedrijven, waarin beide partijen evenveel promovendi financieren. Door op deze manier extra onderzoeksfinanciering te krijgen van het bedrijfsleven, gaat de TU/e de terugloop in het aantal promovendi tegen. Dit aantal is sinds 2012 teruggelopen doordat het Rijk de gasbaten niet meer aan onderzoek besteedt. Met het Impulsprogramma wil de TUe 270 extra promotieplaatsen realiseren. Meer dan de helft van de Impulsprojecten valt binnen de Topsector High Tech Systems and Materials (HTSM).

Het ministerie van EZ geeft aan samenwerkingsprojecten binnen de Topsectoren een toeslag van 25 procent op elke euro die bedrijven bijdragen, de zogenaamde TKI-toeslag. Hieronder vallen ook de Impulsprogramma’s. De universiteiten moesten die toeslag tot vorige maand inleveren bij STW, maar voor de Topsector HTSM nu niet meer. Het ministerie hoopt de samenwerking tussen industrie en universiteiten zo nog meer te stimuleren.

Voor 2015 gaat het voor de TU/e om meer dan een miljoen euro. In de volgende jaren zal dit naar verwachting nog hoger zijn, dankzij de groei van het TU/e-Impulsprogramma en grotere deelname  van het bedrijfsleven. De TU/e dient voor de besteding van het geld onderzoeksvoorstellen in bij de Roadmap Council van de Topsector HTSM.

Voor meer informatie over de TKI-toeslag zie www.rvo.nl/subsidies-regelingen/aanvragen-tki-toeslag

Bron: Persteam TU/e