Overdracht Potentiaal. Foto | Bart van Eijden.

Camelot nieuwe eigenaar Potentiaal

Vastgoedbelegger en verhuurder Camelot wordt de nieuwe eigenaar en exploitant van Potentiaal. Vanochtend hebben alle betrokken partijen de handtekeningen gezet die het startsein zijn voor de transformatie van het gebouw tot wooncomplex.

Het verbouwingsplan komt van bouwer Dura Vermeer en architectenbureau Diederendirrix. De TU/e en Dura Vermeer hebben in 2014 al een ontwikkelingsovereenkomst gesloten. Dura Vermeer gaat het Potentiaal gebouw transformeren tot een woontoren, inclusief ruimte voor culturele verenigingen, commerciële doeleinden en onderwijs. Het 16 verdiepingen tellende gebouw krijgt zo’n 430 zelfstandige studentenstudio’s. Oplevering vindt plaats voor het begin van het academisch jaar 2016 -2017.

Potentiaal is van oorsprong een onderwijsgebouw (o.a. voor de faculteit Electrical Engineering). Het maakt deel uit van een ensemble gebouwen van architect Van Embden uit de eerste bouwfase (1957–1965) van de TU/e-campus. Het is één van de drie beeldbepalende gebouwen voor de skyline van de universiteit. Corona dateert uit de tweede bouwfase (1971) en is een uitbreiding. De architect van de verbouwing is ontwerpbureau Diederendirrix. Behalve woningen komt er ook 5.500m2 ruimte voor campusbrede activiteiten.

Joost van Gestel, CEO Camelot: "Met ruim twintig jaar ervaring in flexibele, tijdelijke vormen van huisvesting, weten we wat er nodig is om grootschalige woongemeenschappen zo te beheren dat ze niet alleen schoon en veilig zijn, maar ook aantrekkelijk voor de diversiteit aan internationale studenten. Met de keuze om in dit project, in de slimste stad ter wereld met een sterk groeiende universiteit, te participeren willen we de leefbaarheid van de campus ook buiten de lesuren verhogen.”

Overigens verrijst zo’n honderd meter verderop binnenkort nog een toren met 300 woonunits op het TU/e-terrein. Die studentenwoontoren wordt gebouwd door corporatie Vestide, en zal medio 2016 klaar zijn. Direct na oplevering van deze studentenwoontoren zullen de 186 tijdelijke wooneenheden op het TU/e Science Park worden verwijderd.

Bron: Persteam TU/e