Jo van Ham (links) met Hans Geertman en Ingrid de Boer van Woonbedrijf/Vestide.

Fundering gestort bij startsein woontoren op TU/e-terrein

Op het TU/e-terrein werd dinsdagmiddag het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe woontoren voor studenten. Op de bouwplaats achter Traverse stortte TU/e-collegelid Jo van Ham, samen met Ingrid de Boer en Hans Geertman van Woonbedrijf/Vestide, een deel van de fundering voor de toren.

Veertien verdiepingen met 121 kleine en 66 grotere eenkamerwoningen, 12 tweekamerwoningen en 104 groepswoningen telt de nieuwe woontoren straks. Het gebouw biedt daarmee plaats aan 303 studenten, onder wie ook internationale studenten en studenten van Fontys Hogescholen die op het TU/e-terrein studeren.

TU/e-collegelid Jo van Ham College wees er bij het officiële startsein graag nog eens op dat het universiteitsterrein volop in ontwikkeling is. Het TU/e Science Park moet volgens hem een plaats zijn “om te werken, te wonen, te leren, te sporten en te recreëren. Een groene campus, midden in de stad”. Het aanbieden van meer woningen aan buitenlandse studenten en onderzoekers hoort daar, met het oog op de internationale ambities van de TU/e, volgens hem nadrukkelijk bij.

Elke van de veertien etages van de nieuwbouw krijgt dezelfde indeling. Op de kop komen steeds twee groepswoningen van vier wooneenheden met gedeelde voorzieningen. Daarnaast krijgt elke verdieping negen kleinere en vijf grotere zelfstandige eenheden met eigen voorzieningen zoals sanitair en een keukenblok. Ook komt op elke verdieping een tweekamerappartement.

Alle bewoners van een etage delen samen het balkon. Op de begane grond komen tevens gedeelde voorzieningen zoals een fietsenstalling, wasserette en ontmoetingsruimte. Naar de invulling van laatstgenoemde ruimte wordt nog gekeken.

De woontoren, met zonnecollectoren op het dak die een groot deel van de openbare verlichting in het gebouw van stroom gaan voorzien, wordt gerealiseerd door bouwbedrijf Huybregts Relou. Als de woningen in de nieuwe toren zijn opgeleverd -naar verwachting medio 2016-, nemen de TU/e en Vestide afscheid van de 186 spaceboxen aan de Dommel.

Intussen wordt ook Potentiaal, waar tot begin dit jaar onder andere de faculteit Electrical Engineering was gehuisvest, omgebouwd tot woongebouw. Deze transformatie wordt naar verwachting eind 2016 afgerond.