TU/e-campus krijgt nieuw gastenwifi

De TU/e krijgt een nieuw gastenwifi. Bezoekers van het terrein kunnen vanaf donderdag 30 juli inloggen op het nieuwe TUE-GUEST-netwerk zonder dat hiervoor vooraf een speciaal account moet worden aangemaakt.

De TU/e had al langer een gastennetwerk onder de naam ‘guest’. TU/e-medewerkers moesten hiervoor eerst een account aanmaken voor hun gast, zodat die met een gebruikersnaam en wachtwoord kon inloggen. Niet dat hier nou doorlopend over werd geklaagd, stelt Huub de Hesselle van Dienst ICT, maar handig is anders.

“Het kwam nog wel eens voor dat bezoekers onverwachts kwamen, of dat iemand was vergeten een account aan te vragen. Niet erg gastvrij als je mensen dan geen wifi kunt aanbieden.” Hij wijst onder andere op diverse fastfoodketens die hun bezoekers al jarenlang wifi serveren.

In de nieuwe constructie surfen gasten straks niet meer op het TU/e-netwerk, maar via een compleet gescheiden internetverbinding, legt De Hesselle uit. Bezoekers hoeven alleen akkoord te gaan met de voorwaarden, daarna zijn ze voor vier uur verbonden. Als een gast daarna nog steeds online is, hoeft hij of zij alleen even opnieuw te verbinden.

Het systeem, met een 500-megabits-verbinding die over alle circa duizend access points op de campus wordt uitgezonden, is ingericht op gebruik door drie- tot vijfduizend mensen. Dit zou volgens De Hesselle ruim voldoende moeten zijn. “In het uiterste geval van vijfduizend man online kán het netwerk aan de langzame kant worden. Maar mocht daarvan sprake zijn, dan kunnen we het aan de achterkant altijd nog sneller maken.” Beperkingen qua dataverbruik zijn er niet, aldus de ict-medewerker.

Met netwerkgasten die feitelijk niks op de campus te zoeken hebben en hier alleen zouden komen om te surfen, heeft De Hesselle niet direct moeite, al benadrukt hij wel: “We willen wifi voor onze gasten, geen gasten om ons wifi. Maar dat risico loop je altijd. Mocht het qua gebruik de spuigaten uitlopen, dan kunnen we als universiteit maatregelen treffen”.

Dat laatste geldt ook voor eventueel misbruik van het netwerk voor zaken die niet door de beugel kunnen. De Hesselle beklemtoont dat de juridische positie van de TU/e in dezen goed is afgedekt en dat de universiteit in eerste instantie slechts een ‘doorgeefluik’ is. Dit betekent ook dat de universiteit de activiteiten op haar gastennetwerk niet mag controleren: “Als je als instantie een netwerk aanbiedt, moet je net-neutraal zijn. Dit betekent dat je niet mag ingrijpen op het verkeer dat erop plaatsvindt en dit ook niet mag filteren. Doe je dat wel, dan neem je feitelijk de aansprakelijkheid voor wat er op dat netwerk gebeurt, óver”.

Dat neemt niet weg dat de TU/e wél actie kan ondernemen als ze van anderen signalen ontvangt van ongewenste praktijken op haar gastennetwerk. “Daar hebben we, al controleren we dus niet rechtstreeks, de middelen voor.”

Met het in gebruik nemen van het nieuwe gastennetwerk volgende week komt het oude ‘guest’-netwerk te vervallen.