Foto | Bart van Overbeeke

TU/e-voetbalrobots bereiken halve finale RoboCup

De voetbalrobots van Tech United staan in de halve finale van de RoboCup 2015 in China. De halve finales worden vannacht vanaf vier uur Nederlandse tijd gespeeld. Bij winst verdedigt het team de wereldtitel in de finale, die woensdagochtend om negen uur van start gaat. De Eindhovense zorgrobots AMIGO en SERGIO staan in hun klasse op een voorlopige tweede plaats.

Na drie overtuigende voorrondes is Tech United één van de grote kanshebbers voor de wereldtitel in de ‘koningsklasse’ van het robotvoetbal op de RoboCup 2015. In deze Middle Size League worden wedstrijden gespeeld door teams van vijf tegen vijf tafelhoge voetbalrobots, die zelfstandig voetballen.

De Eindhovense voetbalrobots behaalden tot nu toe een indrukwekkend doelsaldo van 99 doelpunten voor en 8 tegen. Teamcaptain Lotte de Koning ziet een stijgende lijn in het toernooi: "De laatste poulewedstrijd wonnen we met 17-0, dus we gaan met vertrouwen de halve finale in".

In de halve finale, in de nacht van dinsdag op woensdag vanaf vier uur, neemt Tech United het op tegen het Chinese team ARES. Mocht het TU/e-team de finale halen, dan treffen ze hierin naar alle waarschijnlijkheid het Chinese team Water, hun grote concurrent die in 2013 -in Eindhoven notabene- wereldkampioen werd. In de poulefase bleek dit team met 2-1 nog te sterk voor de Nederlanders, na een spectaculaire wedstrijd waarin de ene na de andere robot uitviel en er zelfs één vlam vatte.

Ook in de @Home-League, de RoboCup-categorie gericht op de ontwikkeling van zelfstandige robothulpjes, dingt Tech United mee naar de hoofdprijs. De deelnemende zorgrobots moeten op termijn oudere mensen kunnen helpen langer zelfstandig te blijven wonen, door te helpen in huis. Met AMIGO en SERGIO staat het TU/e-team momenteel tweede - de plek waar het vorig jaar eindigde. In de finale, die morgen om 05.00 uur Nederlandse tijd begint, hopen de Eindhovenaren de achterstand op de Duitse zorgrobot Homer goed te maken.

Op Flickr verschijnen dagelijks nieuwe foto's van Tech United in China; video-updates staan op YouTube.

Bron: Persteam TU/e