De URE10. Foto | Bart van Overbeeke

URE presenteert nieuwe raceauto

Van nul tot honderd in 2,3 seconden; de nieuwe auto van University Racing Eindhoven (URE) trekt nog sneller op dan zijn voorgangers en heeft daarnaast als eerste URE-model vierwielaandrijving. Tijdens vier races mag de URE10, waarvan het ontwerp vorig jaar alle concurrenten achter zich liet, deze zomer in de Formula Student Competition proberen de hoge verwachtingen ook op het asfalt waar te maken. Woensdagavond werd de URE10 gepresenteerd.

Vorig jaar eindigde de URE09 tweemaal -op het Engelse Silverstone en Hockenheim in Duitsland- als tweede van alle achterwielaangedreven deelnemers, vertelt teammanager Sjoerd Knippenberg van URE. “De vraag was dus of we van die tweede plekken een eerste wilden maken, of dat we de stap naar vierwielaandrijving zouden maken.” Met (elektrische) motoren in alle vier de wielen ben je sneller, zo was wel duidelijk. En omdat het toch vooral ook om snelheid draait in de racerij, besloot het team om voor vierwielaandrijving te kiezen.

Dat is technisch best een ingrijpende verandering, legt Knippenberg uit: “We zijn daarom al vorig jaar januari aan het ontwerpproces begonnen, in plaats van bij de start dit collegejaar.” Het concept van de URE10 kon daardoor vorig jaar bij de wedstrijd in Silverstone al meestrijden in de zogeheten 'Class 2'-competitie, waarin het ontwerp van de racewagen, een kostenoverzicht en het businessplan van een team worden beoordeeld. “Daar hebben we toen gewonnen, dat heeft ons veel vertrouwen gegeven voor komend seizoen.”

Vanaf begin juli zal URE meestrijden in races op de genoemde circuits van Silverstone en Hockenheim, gevolgd door de Oostenrijkse Red Bull Ring en het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Een plek op het podium in het overall-klassement wordt een hele uitdaging, want in tegenstelling tot voorgaande jaren wordt aan vierwielaangedreven wagens dit jaar een beperking opgelegd. “We mogen maximaal een vermogen van zestig kilowatt gebruiken, tegen tachtig voor de achterwielaangedreven auto’s. Dat wordt geprogrammeerd in de boordcomputers.”

Die boordcomputer is overigens het enige onderdeel dat URE heeft ingekocht, vertelt de teammanager trots. De overige basisonderdelen van de auto –motoren, motorcontrollers en accu– hebben de studenten zelf ontwikkeld, soms in samenwerking met bedrijven. En dat is bij de concurrentie vaak wel anders.

Met de nieuwe vierwielaandrijving is de acceleratietijd van nul tot honderd kilometer per uur niet alleen afgenomen van 2,8 tot 2,3 seconden - ook in de bochten zal de URE10 sneller zijn dan zijn voorgangers. “Omdat je alle wielen onafhankelijk van elkaar kunt aansturen, kun je in een bocht de buitenste wielen sneller laten draaien, waardoor je de auto echt om de bocht duwt.”

In tegenstelling tot bij eerdere presentaties zal de URE10 geen demonstratierondjes rijden over de campus. Volgens Knippenberg ligt er teveel grind voor het Auditorium "waarmee we de auto meteen al zouden kunnen beschadigen".