KOers wint opnieuw innovatieprijs met betonkano

KOers heeft tijdens de jaarlijkse Europese Betonkanorace opnieuw de prijs voor de meest innovatieve kano in de wacht gesleept. Het is de derde keer op rij dat de studievereniging van Structural Design (een mastertrack binnen de faculteit Bouwkunde) deze bokaal wint. De TU/e-studenten deden dit jaar mee met een kano vervaardigd met behulp van vacuüm.

Op de Willem-Alexanderbaan in Zevenhuizen (bij Rotterdam), waar de Betonkanorace 2015 dit weekend plaatsvond, waren meerdere bokalen te verdienen. KOers richtte zich -net als voorgaande jaren- vooral op de prijs voor innovatie en creativiteit, vertelt Thijs de Goede, voorzitter van KOers.

Dit jaar ging de studievereniging de strijd aan met een kano geproduceerd met behulp van vacuüm. Hiervoor stortten de studenten een plaat beton in folie, die vervolgens luchtdicht is afgesloten en onder vacuüm werd gebracht. De ‘zak’ met beton werd daarna in de gewenste vorm in een frame gehangen, waar het beton kon uitharden.

De Goede vergelijkt het met een A4’tje dat over de lengterichting is gevouwen, “maar nét niet helemaal scherp, waardoor het papier nog een beetje bol staat. Op die manier dwing je de korte kanten naar elkaar toe. Zo is ook onze kano gehangen. De punten zijn vervolgens met een ander, wat droger betonmengsel aan elkaar 'gekleid'”.

De studenten zijn in september begonnen met de ontwikkeling van hun nieuwe kano. Ze kregen begeleiding van Frank Huijben, die in 2014 bij Bouwkunde promoveerde op zijn onderzoek naar hoe beton op verschillende manieren kan worden gevormd.

De Eindhovense vacuümkano scoorde dit weekend in Zevenhuizen niet echt op snelheid -“we zijn dan ook nog niet bezig geweest met de optimale aerodynamische vorm of een zo licht mogelijke kano”-, maar wel op originaliteit en techniek. Vorig jaar gooide KOers ook al hoge ogen op dit vlak, toen met een ‘vouwkano’. Maar, zo zegt De Goede: “Het idee om beton plat te storten en hier later een bewerking op toe te passen is dit jaar verder ontwikkeld”.

In de nieuwe vacuümmethode zie de student veel potentie, omdat hiermee zogenoemde dubbelgekromde betonnen oppervlaktes kunnen worden gecreëerd. De Goede verduidelijkt: “Bijvoorbeeld een buis is enkel gekromd, in één richting; een kommetje is dubbel gekromd. Die dubbele kromming zou interessant kunnen zijn bij bijvoorbeeld het fabriceren van architectonische gevelpanelen”. Complexe vormen kunnen met deze methode gevormd worden met als beginsituatie een simpel plat vlak.

De Goede sluit niet uit dat voor de Betonkanorace in 2016 op het vacuümconcept wordt voortgeborduurd; aan de huidige kano kan volgens hem nog het nodige worden verbeterd. Zo zou het huidige gewicht van 82 kilo gehalveerd moeten kunnen worden, stelt De Goede. “Ook was de rand van onze kano nog heel erg gebobbeld. Dat komt doordat je begint met een plat vlak, dat gaat rimpelen als je dat gaat opbollen. Je houdt dan als het ware materiaal 'over'. Door de zak met beton op spanning te brengen, zou je dat moeten kunnen compenseren.”

De Betonbrouwers uit Twente harkten in Zevenhuizen de meeste prijzen binnen; de in totaal vier ploegen namen samen tien bekers mee naar huis, onder meer gescoord op snelheid op verschillende afstanden. Team Construct van Hogeschool Saxion scoorde drie bekers, onder andere voor de lichtste kano (41,8 kilo); de prijs voor de zwaarste kano (circa 240 kilo) ging naar een Poolse ploeg.