Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Volleybal: Tamar

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: volleybalvereniging Tamar.

Waarom is Tamar naast Hajraa opgericht?
Tamar is opgericht om studenten gelegenheid te geven doordeweeks competitie te spelen. Twan Brouwers (tweedejaars IE&IS en bestuurslid Tamar) vindt het een sterk punt. “Zo kunnen we de weekenden vrij houden voor familiebezoek, festivals, vrienden en werk.” Hajraa heeft de wedstrijden in het weekend. “Wij komen elkaar niet tegen in de competitie, maar er is wel een strijd bij het ledenwerven. En bij de Intro regelen we samen een luchtkussen”, zegt Twan.

Wat is het fijnste aan Tamar?
“De grootte van de club”, zegt bestuurslid Harm Rutgers (Fontys) meteen. “Je kent iedereen. Maar dit voordeel is ook wel lastig; we hebben minder mensen om activiteiten mee te organiseren.” Zo wilde Tamar graag deelnemen aan de Batavierenrace en had het daarvoor ook al een team in geschreven. “Maar het lukte niet om het te vullen met 25 personen en we moesten ons terugtrekken”, zegt Twan, die zich wél had ingeschreven. “Ach, we proberen het volgend jaar weer.”

Welke activiteiten kent Tamar?
Een interne beach-competitie in het zomerseizoen, eens per jaar een drie-tegen-drie-toernooi en een TOP-weekend zijn speciale activiteiten. Daarnaast gaan Tamarianen eens per maand borrelen in de Kix op Stratumseind en maandelijks iets totaal anders doen. Dat kan salsadansen zijn, een pubquiz of een spelletjesavond bij een lid thuis. Het drie-tegen-drie toernooi is heel populair. Er komen wel tachtig deelnemers op af. In ieder driepersoonsteam moet één niet-Tameriaan zitten.

TOP staat voor Tamar op pad. Hoe kan zo’n weekend eruitzien?
Die vraag beantwoordt Fenna Wijnveen uit Dames 3 graag. De Fontysstudente herinnert zich de eerste keer dat ze een weekend met Tamar op pad ging maar al te goed. “We kwamen -per verrassing- in Brugge op het station. Daar stond een heel grote doos. Twee meter hoog, een meter diep en een meter breed. Ingepakt met sinterklaaspapier. We moesten daar Crazy 88-achtige opdrachten mee doen, in vier teams. Laat er een hond tegenaan plassen, ga met de doos en vier mensen op de foto, enzovoorts. Overal moest je foto’s of filmpjes van insturen. Later bleek dat een oud-lid er een film van had gemaakt met een cadeau in de hoofdrol. Heel leuk.”

Facts and figures

Naam: Tamar

Opgericht in: 1963

Beste prestatie: Heren 1 is twee jaar achter elkaar gepromoveerd naar een hogere klasse en speelt vanaf volgend seizoen in de hoofdklasse.

Aantal leden: 81, waarvan 47 dames en 34 heren. Tamar heeft 5 damesteams en 3 herenteams.

Doel: Beetje groeien, maar toch de gezellige huiselijke sfeer houden.

Bijzonderheid: De TU/e heeft twee volleybalverenigingen. Oorspronkelijk is Hajraa vanuit E.S.C opgericht en Tamar vanuit Demos, maar daar merkt niemand meer iets van.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!