Formauto ontvangt de duurzaamheidsprijs. Foto | Bart van Overbeeke

Mierenzuurauto TU/e wint BrainsAward

Een auto, een theebeker, een stoel en een virtual-realitybril hebben elk een BrainsAward 2015 gewonnen. Van de twintig ideeën die Eindhovense studententeams vrijdagavond presenteerden, waren dit de beste. TU/e-team FAST, dat een auto op mierenzuur wil laten rijden, won de duurzaamheidsprijs. De finale vond plaats in het Muziekgebouw Eindhoven.

Twintigduizend euro werd in totaal toegekend aan vier van de twintig studententeams van verschillende onderwijsinstellingen, die voor de scholencompetitie BrainsAward 2015 finalisten waren op vier verschillende terreinen.

De duurzaamheidsprijs werd uitgereikt aan team FAST voor zijn idee een auto te laten rijden op mierenzuur. In de presentatie zei teamlid Max Aerts dat het misschien klonk als te mooi om waar te zijn, “maar dat is het niet”. Op vraag van de jury hoe nieuw het idee is, vertelde Aerts dat de katalysator die het gebruik van mierenzuur mogelijk maakt, de concrete innovatie is. Over de doelstelling van team FAST was hij duidelijk: “We willen binnen een jaar een auto op mierenzuur laten rijden”.

De FAST-studenten zijn “superblij” met de award. “Het voelt alsof we nu echt begonnen zijn”, zeggen teamleden Tim Wissink en Bart Hendriks. “Vorig jaar zaten we nog onder de vleugels van de Honors Academy en nu kunnen we zelfstandig verder. We gaan eerst een iets grotere auto bouwen. Het rijdende exemplaar dat we nu hebben, is maar vijftien centimeter groot, we gaan opschalen naar een meter. Daarvoor hebben we een brandstofcel nodig uit Frankrijk, die tussen de twee- en drieduizend euro kost. Daar moeten we nog wel even over nadenken. Maar de mogelijkheid is er.”

Jo van Ham, TU/e-bestuurder en jurylid van de BrainsAward, reikte de innovatieprijs uit aan Govert Flint van de Design Academy. Die bedacht de Bionic Chair waarmee je met dansbewegingen je computer kunt besturen. Van Ham: “We zien het vóór ons. Het is echt nieuw en omdat mensen veel zitten, kan het ook nuttig zijn. We zien niet meteen een businessmodel, maar bij uitvinden gaat het niet alleen daarom, ook om het idee.”

De leefbaarheidsprijs was voor het Fontys-team dat View-IT bedacht. Dat is een virtual-realitybril die het welzijn van chronisch zieke mensen kan verhogen. De publieksprijs ging naar het team van SintLucas voor zijn thermokop Gloet. Vier gekleurde ringen op die beker geven aan of de temperatuur boven of onder de vijftig graden Celsius zit: “Nooit meer een verbrande mond”.

Het grappigste deel van de avond werd verzorgd door cabaretiers De mannen van Petazzie uit Helmond. Terwijl de jury overlegde, vatten zij samen wat ze allemaal gezien hadden. Over de Bionic Chair: “Da’s een stoel waar je niet op kan zitten, da’s net zoiets als schoenen waar je niet op kan lopen. Maar goed idee, ja, goed idee.”