Vestedatoren. Foto | Patrick Meis

Chepos: 'Vestedatoren mooiste gebouw van Eindhoven'

De ruitvormige Vestedatoren is door lezers van Chepos, het bouwkundige magazine dat studievereniging CHEOPS uitbrengt, verkozen tot het mooiste gebouw van Eindhoven. Ter ere van haar vijftigste uitgave organiseerde de redactie van Chepos deze online verkiezing. Strijp–S werd winnaar in de categorie ‘Mooiste stedenbouw’. De campus van de TU/e volgt op plaats twee.

Het vijftigste nummer van het bouwkundig magazine Chepos is in verschillende opzichten een bijzondere uitgave geworden. Zo werd het dinsdagavond officieel gepresenteerd en uitgereikt tijdens een bijzonder diner in Vertigo en was speciaal voor dit jubileumnummer de verkiezing van het mooiste gebouw van Eindhoven georganiseerd. Daarnaast is het blad vanaf vandaag te koop bij de Eindhovense boekhandel Van Piere.

De Vestedatoren, gebouwd in 2006 en ontworpen door alumnus Jo Coenen, kwam als het mooiste gebouw van Eindhoven uit de bus en Strijp-S als mooiste wijk. De negentig meter hoge, ruitvormige toren aan de Vestdijk, met de bijnaam het wybertje, is vanuit het bestuurshok van CHEOPS te zien. Aan de verkiezing, die liep via Facebook, is tot verrassing van hoofdredacteur Wouter Loomans door veel mensen meegedaan, zeker na het delen ervan door Cobouw en de Architect.

Ongeveer 350 personen vinkten maximaal vijf gebouwen aan als favoriet op de lijst die door de redactie van Chepos was samengesteld. In de top-tien staan verder onder meer enkele voormalige Philipsgebouwen (de Lichttoren, de Witte Dame en het Klokgebouw) en het Evoluon. Het oudste gebouw in de lijst is de Catharinakerk uit 1867 met een achtste stek. MetaForum, dat in 2013 nog de Gouden Feniks won als het beste hergebruikte gebouw van Nederland, belandde in de Chepos-verkiezing op de zevende plaats.

Chepos 50 is volledig gewijd aan Eindhoven en bekende alumni van de faculteit Bouwkunde. Er staat onder andere een interview in met Joost Ector, die tekende voor MetaForum. Vanaf vandaag is het nummer te verkrijgen in Vertigo en is het online te lezen. Daarnaast is het te koop bij Van Piere in Eindhoven. Het is bedoeling om volgende edities ook in schappen van de boekhandel te leggen. “Dat doen we niet voor de inkomsten”, aldus hoofdredacteur Loomans, “maar het is leuk om meer naamsbekendheid voor ons blad te krijgen”.

Dinsdag kregen genodigde alumni van Bouwkunde tijdens een speciaal diner in het faculteitsgebouw het jubileumnummer met goudkleurig logo uitgereikt. Tussen de gangen van een tapasdiner in Plaza Vertigo door, spraken alumni in de trappenzaal de bezoekers toe. John Habraken (1928), oprichter en eerste decaan van Bouwkunde, vertelde over de plaats van Bouwkunde op een technische universiteit. Ingrid de Boer, op dit moment directeur van Woonbedrijf/Vestide dat zeventigduizend woningen en drieduizend studentenhuizen in beheer heeft, sprak over de toekomst van haar bedrijf. De rol van host lag in handen van Bouwkundedocent Jacob Voorthuis.