Wim van de Donk wordt in bijzijn van collegevoorzitter Jan Mengelers (r) bijgepraat door de studenten van TU/ecomotive. Foto | Barend Pelgrim

Commissaris van de Koning onder de indruk van automotive teams TU/e

Zichtbaar onder de indruk luisterde Wim van de Donk vanmorgen naar de presentaties van de automotiveteams. De Commissaris van de Koning van Noord-Brabant bracht op deze verkiezingsdag een werkbezoek aan de TU/e. Het ontwerp van de elektrische motor waarmee STORM om de wereld hoopt te reizen vond Van de Donk wel op een Ducati lijken. Ook liet hij direct weten een batterijcel te willen adopteren - onderdeel van de crowdfundingactie van STORM.

De rondleiding - aan de hand van collegevoorzitter Jan Mengelers - startte in het Automotive Lab, waar Tom Selten (Solar Team Eindhoven) een inleiding verzorgde over vijf Eindhovense studententeams met een automotive-tintje (URE, InMotion, STE, TU/ecomotive en STORM) die binnenkort in één gebouw van elkaars expertise kunnen profiteren. Of de studenten zelf achter het stuur kropen voor de races, wilde de Commissaris van de Koning weten. Ja dus, maar snelheid is niet het enige criterium in de betreffende studentencompetities, zo werd hem duidelijk gemaakt.

Daarna kreeg teammanager Texas van Leeuwenstein van STORM de gelegenheid om iets dieper in te gaan op hun elektrische toermotor, waarvan het ontwerp eerder deze maand werd gepresenteerd. Dat de motor een twee keer zo grote actieradius belooft te krijgen als bestaande elektrische motoren, kon op instemming van Van de Donk rekenen. Hij gaf ook meteen te kennen dat hij graag instapt in het crowdfundingsproject van STORM: voor vijftien euro kun je een batterijcel adopteren, waarna je volgend jaar ‘live’ kunt volgen hoe het de cel vergaat op zijn wereldreis.

Dat de Commissaris van de Koning zonder portemonnee was gekomen, was geen probleem: Van Leeuwenstein had voldoende visitekaartjes en flyers bij zich voor de CDA-bestuurder en zijn gevolg. Na de presentatie bleef Van de Donk zelfs langer hangen dan het tijdschema had voorzien. “Hij vertelde dat een collega van hem in het provinciebestuur ook motor rijdt”, zegt Van Leeuwenstein. En zo’n ogenschijnlijk onbelangrijk feit schept meteen al een band, zo weet hij inmiddels uit ervaring. “Onze motor blijkt bij verschillende doelgroepen aan te slaan. Bij mensen die in technologie geïnteresseerd zijn, mensen die duurzaamheid belangrijk vinden en natuurlijk bij motorliefhebbers.”

Behalve het Automotive Lab bezocht Van de Donk ook spin-offs PRECEYES (oogchirurgierobot) en Flowid (procestechnologie). De lokale omroep Studio 040 was met een camera ter plaatse om het bezoek van de Commissaris van de Koning vast te leggen, en hem te ondervragen over het nut van de provinciale bestuurslaag. Het was puur toeval dat hij op de verkiezingsdag op de TU/e was, zei Van de Donk voor de camera. De provincie heeft volgens hem een rol in het creëren van een ecosysteem waarin innoverende partijen, zoals de TU/e, kunnen gedijen. “Ik ben onder de indruk van de verbeeldingskracht en passie van de studenten. Ik ga hier vol bewondering weg.”

In de papieren Cursor is deze week meer te lezen over de motor van STORM.