Diederik Stapel. Foto | Jack Tummers

'Fraudeprofessor' op event Industria, faculteit niet blij

Diederik Stapel is één van de sprekers op TBKx, een evenement van studievereniging Industria en alumnivereniging VBI over het thema ‘branding’, dinsdagavond bij Natlab op Strijp-S. Hiermee hoopt de organisatie “inzicht te verschaffen in wat negatieve publiciteit doet met bijvoorbeeld imago en persoonlijkheid”. Het faculteitsbestuur en het College van Bestuur van de TU/e nemen nadrukkelijk afstand van de uitnodiging aan Stapel voor het evenement.

‘Brands worth spreading’ is de titel van het op TEDx geïnspireerde evenement, waarvoor de organisatie onder anderen Hendrik van den Boogaart (voormalig vicepresident van Philips), Imke Carsouw (Brainport Eindhoven) en Theo Hendriks (Bex Communicatie) strikte. Maar de meest opvallende naam in het rijtje is toch die van Diederik Stapel, de voormalige Tilburgse hoogleraar Sociale Psychologie die vanaf 2011 volop in het nieuws kwam wegens grootschalige onderzoeksfraude.

Industria-voorzitter Robbert van Genuchten en VBI-voorziter Paul Enders benadrukken in een verklaring dat het evenement “zonder support van de faculteit” tot stand is gekomen. Ze beklemtonen dat het “nadrukkelijk niet onze intentie is om de persoon Diederik Stapel een platform te bieden om te spreken als vertegenwoordiger van de wetenschap of om zijn acties te vergoelijken of recht te praten”.

Het bestuur van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences is desondanks verre van gelukkig met de komst van Stapel naar het evenement van de studie- en alumnivereniging. Het laat in een faculteitsbrede mail weten “de vrijheid en verantwoordelijkheid van Industria om dit soort bijeenkomsten te organiseren te respecteren”, maar neemt tegelijkertijd nadrukkelijk afstand van de uitnodiging aan de voormalige Tilburgse hoogleraar.

“Diederik Stapel heeft wetenschappelijke fraude gepleegd en daarmee enorme schade toegebracht aan de reputatie van de sociale wetenschappen, de wetenschappen die voor onze faculteit cruciaal zijn. Hij heeft de standaarden van wetenschappelijke integriteit met voeten getreden -standaarden die de TU/e hoog acht- en om die reden is hem zijn doctorstitel ontnomen. Wij vinden dat de universiteit of een daaraan gelieerde studievereniging geen podium aan zo iemand moet bieden”, aldus het faculteitsbestuur, dat zich hierin gesteund ziet door het College van Bestuur van de TU/e.

Decaan Ingrid Heynderickx vindt de uitnodiging van de twee verenigingen aan Stapel getuigen van “heel veel naïviteit”, verklaart ze desgevraagd. “Door hem een podium te geven, geef je hem toch een soort van rehabilitatie. Ik denk niet dat de organisatie daar ten volle bij heeft stilgestaan.” Heynderickx laat verder weten dat het faculteitsbestuur vrijdagavond nog met de organisatie heeft gesproken “om onze zorgen mee te delen. Meer kunnen we niet doen; we hebben niet de power om het evenement te verbieden”.

De voorzitters van VBI en Industria zeggen zich bewust te zijn van “de verontwaardiging die de komst van een dergelijke spreker kan oproepen”. Of, zoals Van Genuchten desgevraagd laat weten: “We begrijpen de reactie van de faculteit helemaal, daar staan we ook achter”.

Hij benadrukt dat de organisatie dan ook zeker níet achter Stapels “daden als academicus” staat, maar zijn inbreng wel als een duidelijke plus voor het evenement ziet. “Onze intentie is het bewustmaken van alumni en studenten van wat de impact van gedrag kan zijn op je ‘personal brand’. Hiermee verwachten we niet alleen inzicht te verschaffen in wat negatieve publiciteit doet met bijvoorbeeld imago en persoonlijkheid en hoe de persoon Diederik Stapel hiermee omgegaan is, maar menen wij ook het bewustzijn van studenten en alumni met betrekking tot integer gedrag te vergroten, ook op academisch gebied.”

Alle sprekers, onder wie Stapel, krijgen morgenavond twintig minuten voor hun betoog. Ruimte voor vragen vanuit het publiek is er niet, “inspirerend en kort moet het zijn”, aldus Van Genuchten. Het evenement is alleen voor leden van de organiserende verenigingen. Het faculteitsbestuur is niet present, ook niet om een oogje in het zeil te houden. Heynderickx: “We hebben aangegeven onszelf van het evenement te distantiëren, dat doen we dan ook”.