Lex Lemmens. Foto | Bart van Overbeeke

Intreerede Dean over Bachelor College

Sinds eind 2013 is Lex Lemmens niet alleen Dean van het Bachelor College, maar ook hoogleraar Academic Science and Engineering Education. Morgen, vrijdag 27 maart, spreekt Lemmens de intreerede uit die bij die aanstelling hoort. Het onderwerp van de rede is ‘zijn eigen’ Bachelor College.

Het Bachelor College, dat in 2012 van start ging, is niet uit de lucht komen vallen. Dat wil Lemmens duidelijk maken in zijn intreerede. Hij gaat in op de zorgen die zo’n decennium geleden in de westerse wereld ontstonden over de toekomst van het ingenieursvak. We leiden te weinig ingenieurs op, zo klonk het in Amerikaanse, Britse en Nederlandse rapporten: de instroom is te laag en de uitval te hoog. Bovendien wordt van ingenieurs niet langer slechts vakkennis verlangd, maar ook communicatieve vaardigheden, creativiteit en een goede algemene (academische) ontwikkeling.

Lemmens gaat uitgebreid in op de reactie van met name MIT (Boston) op deze ontwikkeling. Ook beschrijft hij hoe op het nabijgelegen Olin College praktijkopdrachten vanaf de eerste dag een centrale plek innemen in het onderwijsproces. Met de introductie van het Bachelor College heeft de TU/e gepoogd om op haar eigen manier mee te gaan in deze ontwikkeling. Bredere opleidingen, meer keuzevrijheid, meer toetsingsmomenten en feedback als strategie om meer studenten -en andere, zoals meisjes- te trekken en de uitval te beperken.

Nu de eerste generatie BC-studenten de eindstreep in zicht krijgt, is het ook tijd voor de eerste voorzichtige conclusies. Lemmens laat zien dat de in- en doorstroom aan de verwachtingen voldoen. Op basis van die cijfers zou je het Bachelor College al een succes kunnen noemen - nog maar enkele jaren geleden verklaarde rector Hans van Duijn onze universiteit op sterven na dood als de instroom niet zou aantrekken.

Toch kijkt Lemmens niet kritiekloos naar zijn geesteskind. Aan de basisvakken kan nog wel wat verbeterd worden, vindt hij, en ‘hands-on-learning’ moet verder worden bevorderd. Maar de werkdruk voor de docenten noemt hij het voornaamste punt van zorg. Daarom wordt nu onderzocht hoe met nieuwe digitale middelen de frequente tussentijdse toetsing en evaluaties in stand kunnen worden gehouden zonder dat de docenten aan de werkdruk ten onder gaan. Want, zoals hij in zijn dankwoord nog eens duidelijk maakt: het succes van het Bachelor College staat of valt met de inzet van de docenten.